Leverandører av bedriftsabonnement i Norge

Mobiloperatører for bedriftsabonnement

I dagens samfunn blir vi stadig mer avhengige av digitale tjenester, og da er det viktig med konkurranse i markedet. Det var dette som var bakgrunnen for vedtaket til stortinget om at et tredje mobilnettverk skulle støttes. I dag kan vi derfor i dag velge mellom tre forskjellige mobilnett. Disse er Telenor, Telia og Ice.

Selv om det bare finnes tre nettselskaper finnes det likevel mange forskjellige mobilselskaper å kjøpe abonnementer fra. Disse abonnementene benytter seg alle av tjenestene til minst ett av de tre nettselskapene som beskrevet over. Når et mobilselskap leier tilgang til et mobilnett for kundene sine er kundene garantert å få samme tilgang som det eieren av mobilnettet gir sine kunder.

Les mer om hver enkelt aktør ved å klikke på linken til operatørene.

Telenor dekning

Telenor, som tidligere var det norske statseide Televerket, hadde tidligere monopol for telefonitjenester i Norge. Dette bidro naturlig nok til at Telenor har hatt et visst forsprang når det gjelder utbygging av nettet sitt. I dag er Telenor et børsnotert selskap med staten som 59% eier.

Telenor har i dag det mobilnettet med best dekning i Norge, men dette betyr ikke nødvendigvis at Telenor har den beste der man bor. Dette dekningskartet over nettet til Telenor gir en god oversikt over hvor nettet til Telenor er godt utbygd. Som det best utbygde nettet er Telenor også i dag det mest populære nettet å bruke for andre selskaper som tilbyr mobilabonnement.

Under finner du en liste over alle de mobilselskapene som benytter seg av mobilnettet til Telenor for å levere tjenestene sine.

Telenor
Release
Talkmore
Nortel
Saga Mobil
Happybytes
Unifon

Telia dekning

Telia, som først kom inn i det norske markedet i 1993 het tidligere Netcom. Selskapet var da den første og eneste konkurrenten til Telenor. Selskapet, som nå er en del av kommunikasjonsgiganten TeliaSonera, skiftet navn til Telia i 2016. Konkurransen som Telia introduserte i det norske markedet har kommet forbrukerne til gode i form av betydelige prisreduksjoner.

Telia driver det nest største mobilnettet i Norge, og har god dekning de aller fleste steder i landet. Du kan finne ut mer om hvordan dekningen til Telia-nettet her. Under finner du en liste over de mobilselskapene som bruker Telia sitt nett til å levere tjenestene sine.

Telia
Phonero
Chilimobil

Ice dekning

Ice startet som mobiloperatør i Norge i 2003 med fokusen på mobilt bredbånd til hytter. Senere, i 2015, fikk selskapet lisens til å starte som mobiloperatør i Norge. Ice, er i dag nordens raskest voksende mobilselskap, og gir både Telenor og Telia frisk konkurranse. Selskapet har greid å opparbeide seg en kundemasse på hele 650 000 kunder i løpet av de første få årene som mobiloperatør.

Ice sitt mobilnett er norges nyeste. Dette er både en fordel og en ulempe. Teknologisk sett er det skinnende nye nettet i tipp topp stand. Hele nettet er allerede klargjort for 5G og svimlende hastigheter.

Samtidig er ikke Ice sitt mobilnett av åpenbare grunner like godt utbygget som de andrer mobilnettene. Dette problemet har Ice løst ved hjelp av et strategisk samarbeid med Telia. Dette betyr at kundene til Ice har tilgang til både Ice sitt eget mobilnett og Telia sitt mobilnett. Resultatet er dekning nesten overalt.

Det er foreløpig kun Ice sine egne kunder som benytter seg av Ice-nettverket i kombinasjon med nettverket til Telia.

Ice

IMG_2161 (1)

“Vårt mål er å hjelpe deg og din bedrift med å finne riktig og kostnadsbesparende mobilabonnement”

Har du noen spørsmål?

Vi besvarer gjerne dine spørsmål dersom det er noe du lurer på. 

Følg oss

Kom i gang her! Tar maks 1 min

Spørsmål og svar

Bedriftsabonnement har vanligvis en del en del tilleggstjenester som man ikke finner i vanlige abonnement for privatpersoner. Disse er funksjoner som slik som for eksempel sentralbord og hovednummer, som gjør det mer lettvint for kunder å ringe til bedriften, og som gjør det mulig for bedriften å viderekoble samtalen til rette vedkommende.

Bedriftsabonnement gir bedriften et mer profesjonelt image når kunder ringer til bedriften. De gjør også livet enklere for de ansatte ettersom kommunikasjonen, både internt og eksternt, forenkles.

Noen av de viktige komponentene som inngårt i bedriftsabonnement, foruten selve telefonabonnementet er bedriftsnett-tjenestene som vanligvis blant annet inkluderer sentralbord, mobil app, bedriftskatalog, hovednummer, menyer, telefonkø-systemer, talemeldinger, svargrupper, alternative visningsnummer, rapportering og mer.

Når du bestemmer deg for et bedriftsabonnement bør du ta i betraktning bruksmønsteret til dine ansatte og hvor mye data hver av disse trenger å bruke. En annen viktig ting å vurdere er hvilke funksjonaliteter som inkluderes i bedriftsnettet, hvilke du eventuelt trenger, og hvor mye disse koster. En annen ting å tenke på er hvilke systemer du bruker internt til kalender og lignende dersom du har planer om å integrere dette med bedriftsnettet.

Mange bedriftsnett kan integreres med kalendere og andre funksjoner. For eksempel er det vanlig å synkronisere bedriftsnett med Microsoft Outlook slik at bedriftsnettet automatisk kan oppdateres med tanke på hvem som til enhver tid er lister som tilgjengelig i kalenderen sin.