Slik får bedriften bedre kontroll over mobilkostnadene

Slik får bedriften bedre kontroll over mobilkostnadene

Det er fullt mulig å gi de ansatte frihet uten å miste kontrollen over mobilkostnadene til bedriften.

Vanligere med privat bruk av bedriftsabonnement

Det er i dag stadig vanligere at ansatte får lov til å bruke bedriftsabonnementet sitt også til private formål. De nyeste skattereglene for dette legger også til rette for at bedrifter lettere skal kunne gjøre dette. 

Privat bruk av bedriftsabonnement er i mange tilfeller fordelaktig både for bedriften og for den ansatte. For bedriften sin del blir det lettere å kontakte den ansatte utenfor arbeidstiden dersom uforutsette situasjoner oppstår der dette er nødvendig. De nye skattereglene gjør det også mulig å redusere skatter og avgifter noe ved å bruke en slik ordning. 

For den ansatte kan bruk av bedriftsabonnementet bety at man ikke trenger å kjøpe sitt eget abonnement, og derfor kanskje sparer flere tusenlapper på de private telefoniutgiftene.

Ofte rotete

Til tross for fordelene med privat bruk av bedriftsabonnement byr dette også på problemer for mange bedrifter. Dette kommer i stor grad av at mange bedrifter rett og slett ikke har på plass gode systemer for å holde styr på privat bruk. Resultatet er ofte uforutsigbare mobilkostnader, og mye ekstraarbeid for administrasjons- og regnskapspersonell. 

Det at folk ofte får anledning til selv å velge en dyrere mobiltelefon og dekke mellomlegget selv gjør heller ikke ting lettere. Det samme gjelder betalinger av billetter eller lignende ved hjelp av mobilabonnementet, som stadig blir vanligere. Den gode nyheten er at siden disse problemene har blitt såpass vanlige at mange seriøse mobiloperatører nå har utviklet løsninger som gjør det mye lettere for bedriften å håndtere dem.   

Mye kan automatiseres gjennom mobiloperatøren

Ett eksempel på løsninger som har blitt introdusert er for eksempel Telenor sin nettbaserte mPort-løsning. Dette er en portal som gir ansatte muligheten til å velge den jobbmobilen de ønsker seg. Bedriften dekker et grunnbeløp, og så kan ansatte som ønsker en dyrere mobil selv betale mellomlegget. Alt dette kan nå skje automatisk uten at regnskapsavdelingen trenger å bry seg med noe bortsett fra den standard regningen fra Telenor. 

Automatiserte løsninger for kostnadsdeling er også stadig vanligere. Ett godt eksempel på dette er kostnadsdelingsløsningen til Telia. Med denne løsningen beregnes kostnader for privat bruk automatisk, og kan enkelt og greit eksporteres inn i en rekke norske regnskapssystemer. Telenor tilbyr også kostnadssplitt der bedriften betaler en grunnpakke, og der den ansatte har mulighet til å for eksempel legge til egne penger for å for eksempel få tilgang til mer mobildata. 

Slike automatiseringsløsninger gjør det mye lettere for bedrifter å holde kontroll på telefonikostnadene i bedriften. Det reduserer også administrasjonsarbeidet rundt mobilabonnement betraktelig. 

Individuelt tilpassede mengder mobildata

Når man etablerer bedriftsabonnement for de ansatte kan det være enkelt å bare sette den samme mengden data for alle ansatte. Det kan være stor forskjell på hvor mye mobildata ansatte trenger, for eksempel fordi noen ansatte tilbringer mer tid utenfor kontoret enn andre, og bedriften vil da ofte ende opp med å bruke mer penger enn nødvendig på mobildata for de med lavere forbruk.

Det er verdt å huske på at det nå i stadig flere bedriftsabonnement er mulig å tilpasse mengden med mobildata for hver enkelt ansatt. Slik individuell tilpasning kan virke som mye arbeid, men det lønner seg ofte over tid  

Mobilkostnader og skatt

Telefon og bredbånd som benyttes i privat sammenheng er en skattepliktig fordel. Bedriften er ansvarlig for rapportering av slike fordeler som gis til deres ansatte. 

Les mer: Skatt og avgifter på bedriftsabonnement

Sjablongbeløp på 366 kroner per måned

Bruk av firmatelefon til private formål beskattes i Norge i henhold til sjablongregelen. Dette innebærer en bestemt skattesats, fastsatt av myndighetene. Den faste skattesatsen er i dag 366 kroner per måned, eller 4 392 kroner per skatteår. Dersom den ansatte mottar fordeler som overstiger dette beløpet skal den ansatte fortsatt kun skatte dette maksimumsbeløpet. 

Dette er også et beløp som dekker opptil flere bedriftsabonnement. Dette betyr at man for eksempel kan få både mobiltelefon og mobilt bredbånd dekket av arbeidsgiveren sin uten å måtte betale skatt for mer enn det fastsatte sjablongbeløpet.

Rapporteringsmetoder

Bedriftsabonnement som står under navnet til arbeidsgiveren rapporteres som en naturalytelse. Da beskattes den ansatte med 366 kroner i alle måneder da han eller hun har tilgang til abonnementet. Med denne rapporteringsmåten kan den ansatte risikere å komme litt dårligere ut av det dersom bedriftsabonnementet brukes lite.

Dersom abonnementet står i navnet til den ansatte, behandles abonnementet som en utgiftsgodtgjørelse når kostnaden refunderes av bedriften. Da må den ansatte kun skatte for det beløp som faktisk ble brukt hver måned, opptil sjablongbeløpet er nådd. En slik løsning er derfor å foretrekke dersom det bare er små utgifter som skal refunderes.

Fellesfakturerte varer og tjenester

Arbeidsgivere kan i dag fellesfakturere tjenester for opptil tusen kroner per ansatt skattefritt. Beløp som overskrider tusen kroner regnes som skattbar inntekt som arbeidsgiveren må rapportere. Fellesfakturerte tjenester kan for eksempel være programvare, strømming av TV, musikk, spill og filmer, tilgang til databaser, parkering, bussbilletter og lignende. 

Ansatte kan motta gaver til en verdi av opptil 5000 kroner per år

De nye skattereglene som gjelder fra og med 2021 betyr at arbeidsgivere nå kan gi sine ansatte gaver verdt opptil 5000 kroner per år skattefritt. Gaver kan også inkludere et mobilabonnement eller mobilt bredbånd. 

For mange ansatte betyr dette at de faktisk kan bruke bedriftsabonnementet for private formål uten at de trenger å skatte for det. For arbeidsgivere er dette også en positiv endring ettersom arbeidsgiveravgiften ofte kan reduseres noe dersom bedriftsabonnementet ikke lenger regnes som skattepliktig lønnsinntekt

Slik finner du bedriftsabonnementet som gir deg best kontroll over kostnadene

Det finnes i dag veldig mange bedriftsabonnement å velge mellom, og det kan være tidkrevende å finne de abonnementene som er relevante for bedriften din. Bedriftsabonnement.no er en helt gratis og uforpliktende sammenligningstjeneste som sparer deg tid ved å hjelpe deg med å finne de mest relevante bedriftsabonnementene. 

Alt du trenger å gjøre er å fylle ut skjemaet til Bedriftsabonnement.no slik at vi kan innhente relevante tilbud for bedriften din. Du velger selv om du ønsker å takke ja til noen av tilbudene du mottar. 

En  tilleggsfordel med å innhente tilbud gjennom bedriftsabonnement.no er at operatørene vi kontakter er fullt klar over at tilbudet de gir deg vil konkurrere direkte med våre andre samarbeidspartnere, slik at de har litt ekstra press på seg for å gi et tilbud du kommer til å bli fornøyd med.

IMG_2161 (1)

«Vårt mål er å hjelpe deg og din bedrift med å finne riktig og kostnadsbesparende mobilabonnement»

Har du noen spørsmål?

Vi besvarer gjerne dine spørsmål dersom det er noe du lurer på. 

Følg oss

Kom i gang her! Tar maks 1 min

Spørsmål og svar

Bedriftsabonnement har vanligvis en del en del tilleggstjenester som man ikke finner i vanlige abonnement for privatpersoner. Disse er funksjoner som slik som for eksempel sentralbord og hovednummer, som gjør det mer lettvint for kunder å ringe til bedriften, og som gjør det mulig for bedriften å viderekoble samtalen til rette vedkommende.

Bedriftsabonnement gir bedriften et mer profesjonelt image når kunder ringer til bedriften. De gjør også livet enklere for de ansatte ettersom kommunikasjonen, både internt og eksternt, forenkles.

Noen av de viktige komponentene som inngårt i bedriftsabonnement, foruten selve telefonabonnementet er bedriftsnett-tjenestene som vanligvis blant annet inkluderer sentralbord, mobil app, bedriftskatalog, hovednummer, menyer, telefonkø-systemer, talemeldinger, svargrupper, alternative visningsnummer, rapportering og mer.

Når du bestemmer deg for et bedriftsabonnement bør du ta i betraktning bruksmønsteret til dine ansatte og hvor mye data hver av disse trenger å bruke. En annen viktig ting å vurdere er hvilke funksjonaliteter som inkluderes i bedriftsnettet, hvilke du eventuelt trenger, og hvor mye disse koster. En annen ting å tenke på er hvilke systemer du bruker internt til kalender og lignende dersom du har planer om å integrere dette med bedriftsnettet.

Mange bedriftsnett kan integreres med kalendere og andre funksjoner. For eksempel er det vanlig å synkronisere bedriftsnett med Microsoft Outlook slik at bedriftsnettet automatisk kan oppdateres med tanke på hvem som til enhver tid er lister som tilgjengelig i kalenderen sin.