Få fri data i utlandet

Mobiltelefonen er noe vi alltid har med oss i disse dager, og utenlandsreiser er ingen unntak. Faktisk kan det ofte være slik at man er enda mer avhengig av mobiltelefonen når man er på forretningsreise enn det man er til vanlig.

Mobiltelefonen er for eksempel der man har flybilletter og hotellreservasjoner. Kart-apper på mobilen er også viktige hjelpemiddel for å finne frem på reisen, og kommunikasjonsapper, kalendere og andre produktivitetsverktøy er som regel i høygir, med møter opplinjert på rekke og rad for å gjøre det meste ut av tiden mens man er der.

Alt dette krever mobildata, og akkurat her er det mange som har opplevd å gå på en smell og ende opp med en uventet kjemperegning. Midt i travelheten er ofte det å holde kontrollen på hvor mye data man bruker det siste man tenker på.

Litt om roaming

Roaming er uttrykket som brukes for å beskrive når en mobiltelefon forlater hjemmenettverket ditt, og kobler seg til et annet nettverk i det landet der du reiser. En annen måter å si dette på er at du blir en gjest på nettverket der du reiser. Bruk av mobildata på andre nettverk en hjemmenettverket ditt kalles for dataroaming.

Roaming i EU/EØS

I 2017 ble det implementert viktige endringer for roaming innenfor EU/EØS-området. Disse endringene gjør at alle mobiloperatørene i hele EU/EØS-området nå må tilby telefonsamtaler, SMS, MMS og mobildata til de samme prisene som du har hjemme uansett hvor i området du befinner deg.

Denne endringen skjedde ved at fri tale først ble introdusert, tett etterfulgt av SMS, MMS og mobildata. Resultatet var en stor økning i bruken av data i utlandet blant norske kunder.

Begrensninger på fri roaming

Selv om de nye reglene gjør at man kan slappe mye mer av når man er ute og reiser med mobiltelefonen er det viktig å være klar over de ulike begrensningene. For eksempel er telefonsamtaler fra utlandet til Norge(eller andre land) ikke inkludert, så dersom man fortsetter å ringe de samme numrene man er vant til hjemme i Norge kan man få seg en overraskelse.

Heldigvis kan man nå lett unngå slike ubehagelige overraskelser ved å heller ringe over WhatsApp, Skype eller lignende tjenester når man ringer internasjonalt. Da bruker man bare mobildata.

Inkluderte land og unntak

De fleste landene i Europa inkluderes i avtalen om fri roaming på grunn av sine medlemskap i EU eller EØS. Avtalen gjelder også i de oversjøiske territoriene til flere EU/EØS-land. Samtidig er det viktig å ikke glemme at det ikke er alle land i Europa som er medlemmer i EU/EØS.

Et par viktige eksempler på steder som ikke inkluderes i fri roaming, og som kan være aktuelle for mange nordmenn, er Sveits og Tyrkia. Det kan også være viktig å få klarhet i hvordan mobilabonnementet virker i Storbritannia i kjølvannet av brexit. Andre territorier som ikke inkluderes er Andorra, Færøyene, Gibraltar, Grønland, Guernsey, Isle Of Man, Jersey, Monaco, San Marino, Sint Maarten eller Tyrkia.

Etter noen øl på danskebåten kan det være fort gjort å glemme at selv om du kanskje er innenfor europeiske farvann, så dekker abonnementet ditt ikke bruken din dersom du befinner deg på et fly, et skip eller en offshore-plattform. Dette er fordi disse ikke bruker vanlige mobilnett, men i stedet benytter seg av dyre satellitt-tilkoblinger. Legg derfor gjerne mobilen igjen i lugaren dersom du ikke liker overraskelser.

Vær ekstra oppmerksom i grenseområder

Dersom du befinner deg nær grensen mellom to land bør du være litt ekstra oppmerksom. Dette gjelder særlig dersom ett av landene er utenfor EU/EØS-området. Mobilen din vil vanligvis automatisk koble seg til det sterkeste nettet, og du kan derfor ende opp med en dyrere telefonregning dersom den sterkeste senderen er på feil side av grensen. Du kan unngå dette ved å velge hvilket nett telefonen skal koble seg til manuelt.

Roaming i resten av Verden

Dersom du reiser utenfor Europa varierer det veldig mye hvor mye du må betale for dataroaming og andre tjenester. Det er vanlig at den operatøren du kobler deg til gir deg tilbud om forskjellige kortsiktige eller langsiktige datapakker. Slike datapakker er som regel ikke særlig billige, men de er vanligvis et bedre alternativ en å bruke nettverket uten en datapakke.

Dersom man skal være i landet en stund kan det være mye å spare på å få seg et lokalt SIM-kort som man for eksempel kan bruke som tilleggs-SIM i en dual-SIM telefon, eller som data-SIM i en i en mobil router.

fri data i utlandet

Slik virker fri data i utlandet

Når mobilselskapet ditt forteller deg at du har fri data i utlandet betyr dette generelt sett at du kan fortsette med å bruke telefonen din slik du gjør hjemme uten at dette umiddelbart kommer til å ha noen innvirkning på telefonregningen.

Likevel betyr ikke dette at alt er helt det samme når du er ute og reiser. Dette er særlig tilfelle for bedriftsabonnement som kommer med ubegrenset bruk av mobildata. Slike ubegrensede abonnementer vil vanligvis ha visse begrensninger i utlandet.

Disse begrensningene vil vanligvis være såpass generøse at man på en vanlig forretningsreise ikke vil trenge å bekymre seg for å overskride de grensene som er satt. Dersom de ansatte tilbringer mye tid på reisefot kan det likevel være lurt å fokusere på disse begrensningene når man sammenligner de ulike tilbudene fra mobilselskaper.

Finn det beste abonnementet for bedriften din

På grunn av de nye avtalene som styrer roaming innen EU/EØS-området kan alle mobilselskapene nå tilby bedriften din mer eller mindre den samme tjenesten gjennom hele EU/EØS-området som de tilbyr i hjemme i Norge. Forskjellen er vanligvis bare en litt redusert datamengde, særlig på bedriftsabonnementer med ubegrenset data. Av denne grunn er det heller det helhetlige tilbudet man bør vurdere når man velger bedriftsabonnement.

Den beste måten å sikre seg at man får en god løsning til en konkurransedyktig pris er å sammenligne tilbud fra flere konkurrerende mobilselskaper. For bedriftsabonnement med ubegrenset mobildata er bør du naturligvis legge særlig sterk vekt på begrensningene for bruk av data ved reiser i EU/EØS ettersom de kan forventes å variere noe.

Vi i Bedriftsabonnement.no spesialiserer oss i sammenligning av bedriftsabonnement, slik at bedrifter kan finne passende løsninger fortere og med mindre arbeid. Den lettvinte prosessen begynner ved å fylle ut et enkelt skjema her.

Du vil deretter motta relevante tilbud fra flere konkurrerende mobilselskaper som du kan sammenligne. Du tar naturligvis selv den endelige avgjørelsen om hvilket av tilbudene som er det beste alternativet for bedriften din. Dersom du ikke føler at noen av tilbudene gir deg det du er ute etter er dette naturligvis også helt greit. Tjenesten er nemlig gratis og helt uforpliktende. Du har med andre ord ingenting å tape når du bruker Bedriftsabonnement.no.

IMG_2161 (1)

«Vårt mål er å hjelpe deg og din bedrift med å finne riktig og kostnadsbesparende mobilabonnement»

Har du noen spørsmål?

Vi besvarer gjerne dine spørsmål dersom det er noe du lurer på. 

Kom i gang her! Tar maks 1 min

Spørsmål og svar

Bedriftsabonnement har vanligvis en del en del tilleggstjenester som man ikke finner i vanlige abonnement for privatpersoner. Disse er funksjoner som slik som for eksempel sentralbord og hovednummer, som gjør det mer lettvint for kunder å ringe til bedriften, og som gjør det mulig for bedriften å viderekoble samtalen til rette vedkommende.

Bedriftsabonnement gir bedriften et mer profesjonelt image når kunder ringer til bedriften. De gjør også livet enklere for de ansatte ettersom kommunikasjonen, både internt og eksternt, forenkles.

Noen av de viktige komponentene som inngårt i bedriftsabonnement, foruten selve telefonabonnementet er bedriftsnett-tjenestene som vanligvis blant annet inkluderer sentralbord, mobil app, bedriftskatalog, hovednummer, menyer, telefonkø-systemer, talemeldinger, svargrupper, alternative visningsnummer, rapportering og mer.

Når du bestemmer deg for et bedriftsabonnement bør du ta i betraktning bruksmønsteret til dine ansatte og hvor mye data hver av disse trenger å bruke. En annen viktig ting å vurdere er hvilke funksjonaliteter som inkluderes i bedriftsnettet, hvilke du eventuelt trenger, og hvor mye disse koster. En annen ting å tenke på er hvilke systemer du bruker internt til kalender og lignende dersom du har planer om å integrere dette med bedriftsnettet.

Mange bedriftsnett kan integreres med kalendere og andre funksjoner. For eksempel er det vanlig å synkronisere bedriftsnett med Microsoft Outlook slik at bedriftsnettet automatisk kan oppdateres med tanke på hvem som til enhver tid er lister som tilgjengelig i kalenderen sin.

Kom i gang her! Det tar maks 1 min

Før du går...

La oss ringe deg, slik at du får det beste tilbudet fra flere operatører!

Ved å sende skjemaet godtar du at Bedriftsabonnement skal kunne gi meg et personlig tilbud, og at leverandøren behandler mine persondata basert på mine valg