Bedriftsabonnement med eSIM

Hva er eSIM?

eSIM står for “Embedded” SIM. Dette betyr at enheter som har eSIM kan koble seg til mobilnettverket uten å bruke et eksternt SIM-kort. De kan gjøre dette siden de allerede kommer utstyrt med en innebygd SIM-brikke fra produsenten.

simkort

Hvorfor eSim?

Fysiske SIM-kort er med dagens teknologi etter hvert blitt unødvendige, og noen enheter, slik som for eksempel smartklokker og andre små enheter kan lages med innebygde SIM-kort slik at “store” og klumsete fysiske SIM-kort. eSIM-teknologien gjør det også lettere å bytte mobiloperatør ettersom du ikke lenger trenger å bytte et fysisk SIM-kort.

Hvem kan bruke eSIM?

Det er langt fra alle mobiltelefoner som kan bruke eSIM. For øyeblikket er eSIM vanlig i smartklokker og nyere mobiltelefoner og tablets som er utstyrt med et innebygd elektronisk SIM-kort.

Nye mobiltelefoner er i dag ofte utstyrt med både eSIM og fysisk SIM slik at de er mer anvendelige i overgangsperioden mens både fysisk SIM og eSIM brukes. eSIM er helt klart fremtidens standard, så for de som tenker langt frem kan det være lurt å begynne tidlig med å få innført rutiner og enheter som er kompatible med eSIM.

Begrensninger med eSIM

Selv om eSIM er fremtidens SIM-kort er det et relativt nytt konsept. Foreløpig finnes det derfor fortsatt noen begrensninger som det er viktig at bedrifter er oppmerksomme på når de begynner med eSIM. En slik viktig begrensning er at eSIM ikke har støtte for BankID på mobil.

Dette er ikke noe stort problem for de aller fleste ettersom det allerede er fullt mulig å bruke BankID-appen med eSIM, men det er likevel viktig å være klar over dette slik at bedriften kan forberede seg ved å installere BankID-appen.

En annen begrensning er naturligvis at eSIM kun kan brukes på enheter som allerede er utstyrt med eSIM fra produsenten.

Fordeler med eSIM

Det å bytte mobiloperatør kan være trasig og tuklete, men med eSIM blir det enklere. Med eSIM har du også muligheten til å ha flere telefonnummer registrert på den samme telefonen. eSIM har også sikkerhetsmessige fordeler. Med eSIM kan en telefon som er stjålet nemlig deaktiveres av produsenten og gjøres nærmest ubrukelig for de som stjal den.

Når du reiser med telefonen er eSIM også en fordel. Du kan nemlig registrere et utenlandsk abonnement fra de landene der du reiser på forhånd uten at du trenger det fysiske SIM-kortet, og dermed spare mye penger på dyre datapakker. Du kan finne et eksempel på en slik tjeneste her.

Hvordan eSIM aktiveres

Dersom dine ansatte har telefoner som støtter eSIM kan du aktivere abonnentene på disse telefonene uten å tukle med fysiske SIM-kort. Dette gjøres ved hjelp av en QR-kode som brukes i aktiveringsprosessen. QR-koden kan du for eksempel motta på e-post fra mobiloperatøren din.

Etter at QR-koden er mottatt er det neste steget å gå til “innstillinger” og deretter “mobilnett” på telefonen. Der vil du finne et valg for å legge til mobilabonnement. Det er du skanner QR-koden for å aktivere eSIM-kortet. Husk at telefonen trenger å være tilkoblet WiFi for at dette skal fungere.

Telenor og Phonero er markedslederne på eSIM for bedriftsabonnement i Norge

Telenor og Phonero leder det norske markedet for bedriftsabonnement når det gjelder innføringen av eSIM og tjenester relatert til eSIM. Begge disse selskapene leverer tjenestene sine over mobilnettet til Telenor i Norge.

Hos Telenor kan bestilling av eSIM gjøres på Mine sider eller i Mitt Telenor. På eSIM-sidene til Telenor finner du også en oppdatert liste over de enhetene som støtter eSIM fra Telenor. For øyeblikket består disse av nyere iPhone- og iPad-modeller, samt Apple watch og  Samsung Galaxy Watch. På de samme sidene finner du også informasjon om hvordan du kommer i gang med eSIM for abonnementet ditt.

Hos Phonero er eSIM også fortsatt begrenset til et antall iPhones og iPads, i tillegg til Apple watch og  Samsung Galaxy Watch. Du finner den fulle oversikten over hvilke enheter som støttes på eSIM-sidene til Phonero. Der finner du også informasjon om hvordan du kommer i gang med eSIM for Phonero-abonnementet ditt.

IMG_2161 (1)

“Vårt mål er å hjelpe deg og din bedrift med å finne riktig og kostnadsbesparende mobilabonnement”

Har du noen spørsmål?

Vi besvarer gjerne dine spørsmål dersom det er noe du lurer på. 

Følg oss

Kom i gang her! Tar maks 1 min

Spørsmål og svar

Bedriftsabonnement har vanligvis en del en del tilleggstjenester som man ikke finner i vanlige abonnement for privatpersoner. Disse er funksjoner som slik som for eksempel sentralbord og hovednummer, som gjør det mer lettvint for kunder å ringe til bedriften, og som gjør det mulig for bedriften å viderekoble samtalen til rette vedkommende.

Bedriftsabonnement gir bedriften et mer profesjonelt image når kunder ringer til bedriften. De gjør også livet enklere for de ansatte ettersom kommunikasjonen, både internt og eksternt, forenkles.

Noen av de viktige komponentene som inngårt i bedriftsabonnement, foruten selve telefonabonnementet er bedriftsnett-tjenestene som vanligvis blant annet inkluderer sentralbord, mobil app, bedriftskatalog, hovednummer, menyer, telefonkø-systemer, talemeldinger, svargrupper, alternative visningsnummer, rapportering og mer.

Når du bestemmer deg for et bedriftsabonnement bør du ta i betraktning bruksmønsteret til dine ansatte og hvor mye data hver av disse trenger å bruke. En annen viktig ting å vurdere er hvilke funksjonaliteter som inkluderes i bedriftsnettet, hvilke du eventuelt trenger, og hvor mye disse koster. En annen ting å tenke på er hvilke systemer du bruker internt til kalender og lignende dersom du har planer om å integrere dette med bedriftsnettet.

Mange bedriftsnett kan integreres med kalendere og andre funksjoner. For eksempel er det vanlig å synkronisere bedriftsnett med Microsoft Outlook slik at bedriftsnettet automatisk kan oppdateres med tanke på hvem som til enhver tid er lister som tilgjengelig i kalenderen sin.