Dette må du vite om eSIM – fremtidens SIM-kort

Med eSIM slipper du å bytte SIM-kort hver gang du bytter mobiloperatør, men det har også noen ulemper. Her er det du bør vite om fremtidens SIM-kort.

GSM Association har lansert eSIMDette er et SIM-kort som bygges inn i enheten. Men hva er egentlig et SIM-kort? Et SIM-kort er en databrikke, eller et kort, som brukes i mobiltelefoner for å at du skal kunne sende meldinger og ringe. SIM står for Subscriber Identity Module, og inneholder opplysninger om abonnenten og mobiloperatøren. Dette inkluderer blant annet navn og telefonnummer. 

eSIM står for embedded SIM og er et innebygd SIM-kort. Chippen som sitter i den lille plastbiten vi normalt putter inn i telefonen er allerede montert i mobilen. Du trenger med andre ord ikke tenke på å sette inn SIM-kort i telefonen lenger.

Fordeler med eSIM

Verden blir stadig mer digital, og mange har allerede byttet ut papirer og kontanter med digitale løsninger. Dette er også i ferd med å skje med de fysiske SIM-kortene, som vi har vært vant til å bruke helt siden slutten av 90-tallet. Kortene har gått fra å bli mindre og mindre, til å nå bli heldigitale. Nedenfor kan du lese om noen av fordelene med det nye SIM-kortet.

esim gjør det enkelt å bytte mobil og mobiloperatør

Du slipper å sette inn SIM-kortet fysisk

Siden eSIM er innebygd, slipper du å sette inn den lille plastbiten i mobilen. Det er ikke nødvendigvis et stort problem for de fleste, men det er jo fint å slippe å finne frem den lille pinnen som skal åpne skuffen til SIM-kortet. Bytter du fra en mobil med fysisk SIM-kort til en med eSIM, trenger du bare å aktivere SIM-kortet digitalt. 

Eksempel: Hos Telenor kan du aktivere eSIM ved å koble enheten til WiFi. Deretter må du skanne en QR-kode du har mottatt i forbindelse med abonnementet. Denne QR-koden gjør at et eSIM lastes ned og aktiveres på Telenors nettverk.

Det blir enklere og raskere å bytte mobiloperatør

Siden du ikke trenger å sette inn SIM-kortet fysisk, blir det også enda enklere og raskere å bytte mobiloperatør. For det første slipper du å vente på nytt SIM-kort i posten, og for det andre kan du enkelt aktivere SIM-kortet for en ny mobiloperatør digitalt. 

Det er enklere å ha flere enheter

eSIM gjør det enda enklere å ha flere enheter som skal ha SIM-kort. Hvis du for eksempel har en egen jobbtelefon, et nettbrett eller smartklokke kan du aktivere eSIM i den/de enhetene du har behov for, så lenge de også har innebygd SIM-kort. 

Da slipper du å tenke på å skaffe ekstra SIM-kort eller datakort til de enhetene som trenger det. Bytter du operatør, så er det jo også enkelt å bare aktivere nye SIM-kort digitalt, fremfor å måtte vente på SIM-kort i posten og bytte fysisk.

Les også våre tips for deg som skal sammenligne mobilabonnement.

Få tilbud på bedriftsabonnement

Med esim kan du koble opp mobilen til nytt sim-kort med en gang

Ulemper med eSIM

Selv om det er fint at ny teknologi åpner for en enda smidigere verden, er det også noen ulemper som følger med i utviklingen. Les om noen ulemper med eSIM her.

Ikke kompatibelt med BankID

Selv om de aller fleste funksjonene i et SIM-kort fungerer med eSIM, så er det ikke alt som har blitt mulig enda. Foreløpig er det kun én operatør som åpner for å bruke BankID med eSIM. Hvis operatøren du bruker ikke har åpnet for BankID på mobil med eSIM, må du benytte kodebrikke, eller BankID-appen i stedet. 

Begrenset antall enheter med eSIM 

Ettersom eSIM fortsatt er under utvikling, er det kun de nyere enheter (smarttelefoner, smartklokker etc.) som har innebygd SIM-kort. Dette gjør at det er begrenset hvilke enheter som kan ta det i bruk. Har du ikke det nyeste av det nye, kan du heller ikke få glede av fremtidens SIM-kort enda.

Ikke alle mobiloperatører tilbyr eSIM

Det er heller ikke alle mobiloperatører som tilbyr eSIM enda, noe som begrenser hvilke operatører du kan benytte hvis du skal bruke det moderne SIM-kortet. Dersom du har skaffet deg en mobil med eSIM, og mobiloperatøren du har ikke har en løsning for dette, må du bytte til en operatør som gjør det.

Få tilbud på bedriftsabonnement

Hva skjer med de fysiske SIM-kortene? 

I tiden fremover vil vi nok fortsette å se mye bruk av de vanlige, fysiske SIM-kortene. Dette er fordi det fortsatt er såpass mange enheter i bruk uten innebygd kort. Likevel, planen for fremtiden er nok at det kun skal benyttes eSIM, og vi ser flere og flere enheter som selges med SIM-kort bygd inn.

Det er mange spørsmål knyttet til eSIM

Hvilke enheter støtter eSIM?

Det finnes flere enheter med støtte for eSIM – mobiler, klokker, PC-er og nettbrett. Skal du finne eksakte modeller, må du undersøke spesifikasjoner på den enkelte enhet du ønsker å bruke. Du må også sjekke om operatøren du vil benytte tilbyr eSIM. 

Eksempel: Apple har for eksempel både iPhone, Apple Watch, og iPad som støtter eSIM. I tillegg har flere telefoner fra Samsung, Huawei og Google eSIM. Motorola og Microsoft tilbyr også mobiler med eSIM.

Bedriftsabonnement med eSIM

Hvis dere vil ha et bedriftsabonnement som åpner for eSIM, må dere undersøke hvilke leverandører som tilbyr eSIM, i tillegg til å sørge for at telefonene til de ansatte er kompatible med innebygde SIM-kort Sjekk operatørenes nettsider for å finne ut hvilke muligheter dere har. 

Ønsker dere å gjøre det enda enklere, kan dere fylle ut skjemaet på våre nettsider og legge til kommentar om ønske om eSIM. Da samler en av våre rådgivere inn de beste tilbudene dere kan få på mobilabonnement med eSIM.

IMG_2161 (1)

“Vårt mål er å hjelpe deg og din bedrift med å finne riktig og kostnadsbesparende mobilabonnement”

Har du noen spørsmål?

Vi besvarer gjerne dine spørsmål dersom det er noe du lurer på. 

Følg oss

Kom i gang her! Tar maks 1 min

Spørsmål og svar

Bedriftsabonnement har vanligvis en del en del tilleggstjenester som man ikke finner i vanlige abonnement for privatpersoner. Disse er funksjoner som slik som for eksempel sentralbord og hovednummer, som gjør det mer lettvint for kunder å ringe til bedriften, og som gjør det mulig for bedriften å viderekoble samtalen til rette vedkommende.

Bedriftsabonnement gir bedriften et mer profesjonelt image når kunder ringer til bedriften. De gjør også livet enklere for de ansatte ettersom kommunikasjonen, både internt og eksternt, forenkles.

Noen av de viktige komponentene som inngårt i bedriftsabonnement, foruten selve telefonabonnementet er bedriftsnett-tjenestene som vanligvis blant annet inkluderer sentralbord, mobil app, bedriftskatalog, hovednummer, menyer, telefonkø-systemer, talemeldinger, svargrupper, alternative visningsnummer, rapportering og mer.

Når du bestemmer deg for et bedriftsabonnement bør du ta i betraktning bruksmønsteret til dine ansatte og hvor mye data hver av disse trenger å bruke. En annen viktig ting å vurdere er hvilke funksjonaliteter som inkluderes i bedriftsnettet, hvilke du eventuelt trenger, og hvor mye disse koster. En annen ting å tenke på er hvilke systemer du bruker internt til kalender og lignende dersom du har planer om å integrere dette med bedriftsnettet.

Mange bedriftsnett kan integreres med kalendere og andre funksjoner. For eksempel er det vanlig å synkronisere bedriftsnett med Microsoft Outlook slik at bedriftsnettet automatisk kan oppdateres med tanke på hvem som til enhver tid er lister som tilgjengelig i kalenderen sin.