Spiller det noen rolle hva slags mobildekning du har?

For å kunne bruke mobilene våre er vi avhengig av å ha dekning på telefonen. Men spiller det noen rolle hva slags dekning du har? Les mer om mobildekning her. 

Mer enn 90 prosent av verdens befolkning har mobildekning, og i Norge dekker mobilnettet hele 99,9 prosent av landets innbyggere. Vi er med andre ord ganske godt dekket, til tross for at det er vanskelig å bygge ut mobildekningen i vårt langstrakte land med høye fjell og dype fjorder. Mobildekning er mobilnettets geografiske rekkevidde for å sende og motta signaler mellom mobilenhetene. 

I Norge har vi tre leverandører av dekning – Telia, Telenor og ICE. De resterende mobiloperatørene som ikke har eget nett leier dekning fra en av disse. For noen er type dekning helt avgjørende for hvilket mobilabonnement de går for, andre er helt likegyldige til det. Men spiller det egentlig noen rolle hva slags mobildekning du har? 

Mobilnettet begrenser seg altså til områdene der sendere er plassert og kan sende ut signaler til våre mobile enheter. Det betyr også at ICE, Telenor og Telia sitt mobilnett begrenser seg til områdene der deres sendere er plassert. 

Få tilbud på bedriftsabonnement

Ulike typer dekning

Dekningen du har påvirkes av elementer som bygninger, vegetasjon og andre hindre. Dette gjør at dekningen inne og ute ikke er det samme. Vi skiller derfor gjerne mellom dekningen innendørs og utendørs.

dame som trykker på en smarttelefon

Dekningen kan endre seg hele tiden, og selv om du hadde utrolig god dekning for et øyeblikk siden, kan den et sekund senere være mye dårligere. Nettopp fordi dekningen påvirkes av faktorer som kan endre seg, sånn som topografi.

Nkoms (Nasjonal kommunikasjonsmyndighet) dekningsmåling viser hovedsakelig utendørsdekning, som regnes til å være 99,9 prosent. I 2018 gjorde de også en separat måling av innendørsdekning som viser at befolkningsdekningen innendørs er på 98,6 prosent. I noen fylker var innendørsdekningen nede i 92,5 prosent. 

Nysgjerrig på den digitale utviklingen? Les om eSIM her.

Hva er god dekning?

At noe har god dekning opplever vi gjerne som at vi kan surfe raskt på internett og at alt av apper og nedlastning fungerer uten problemer – vi irriterer oss ikke over lang lastetid.

Men god dekning kan også måles i tall, slik at vi har noe håndfast som forteller om dekningen er god eller ei.

Dekning måles i dBm

Det er måleenheten dBm som brukes for å måle signalstyrken til mobildekning. Jo nærmere null dBm er, desto bedre dekning har du. Mellom -90 og -60 tilsvarer relativt god signalstyrke. 

På Finnsenderen.no kan du sjekke mobilnettet der du befinner deg. Her ser du hva slags frekvensbånd som brukes og hva slags type nett som er tilgjengelig i området, som for eksempel 4G og 5G.

Landskapsbilde av fjell, fjord og landsby i Norge

«Alle» har mobildekning i Norge

De siste årene har det vært økt fokus på å bygge ut mobilnettet, slik at flere får nyte 4G-dekning – og i tiden fremover også 5G-dekning. En ny måling fra Nkom viser at i første halvår i 2021 hadde den norske befolkningen i tettbygde strøk 100 prosent 4G-dekning og de i øvrige, mer spredte områder hadde 99,9 prosent 4G-dekning. 

Utbygging av 5G-nettet begynte for fullt i 2020. Siden første halvår i 2020 til første halvår i 2021 har 5G-dekningen økt fra 5,4 prosent til 23,3 prosent nasjonalt. Telia har som mål å dekke hele befolkningen innen 2023 og Telenor i 2024. Målet med utbyggingen er raskere nett med større kapasitet, slik at enda flere i vårt ganske land får tilgang på god mobildekning. Det er viktig når vi skal være tilgjengelige overalt og kunne surfe hvor som helst.

Få tilbud på bedriftsabonnement

Leverandører av mobildekning i Norge

I Norge har vi tre leverandører av mobilnett – Telenor, Telia og ICE. De tre aktørene tilbyr dekning til så å si hele Norge, og utvider stadig dekningsområdene og forbedrer dekningen de tilbyr. For bare noen år siden var det 4G som var det store – nå har 5G-nettet tatt over hedersplassen.

På nettsidene til de tre leverandørene kan du sjekke deres dekningskart, slik at du kan se hvor godt deres mobilnett dekker området du bor i. Dette er lurt å gjøre før du velger hvilket mobilabonnement og operatør du går for. 

Telenor

Telenor er dekningsleverandøren med flest basestasjoner i Norge. Telegiganten legger vekt på at kundene alltid skal ha tilstrekkelig nettilgang. På sine nettsider skriver de at de har 4G-dekning til hele 99,9 prosent av befolkningen og at de har begynt utrullingen av 5G. 

Telia

For Telia er det viktig å kunne tilby tilstrekkelig med mobildekning til hele befolkningen. De jobber for å være først i landet med landsdekkende 5G-nett. Samtidig jobber de med å bedre hastighet og dekning på 4G-nettet. 

ICE

ICE har 99,6 prosent dekning i Norge, og er på 16. plass i verden blant verdens beste mobilnett. På lik linje med Telenor og Telia, er ICE også i gang med utbyggingen av 5G-nettet.

Hvilken dekning skal jeg velge?

Norges befolkning er ganske heldige – vi har stort sett alltid tilgang til mobilnett, og vi henger med i utviklingen av enda bedre nett.

Person som lener seg ut fra en mobilmast og ser utover utsikten

Når det kommer til om det spiller noen rolle hvilken dekning du velger, så er svaret: ja. Årsaken til dette er at de ulike operatørene har ulik grad av dekning i de ulike delene av landet. Dette gjør at du ikke nødvendigvis bør velge samme operatør i Nord-Norge som i Sør-Norge.

For de stedene der dekningen er så og si den samme uavhengig av operatør, kan det være andre ting som avgjør om du bør velge det ene mobilselskapet fremfor det andre. Da kan du blant annet vurdere hastighet på nettet, pris, vilkår og andre tjenester som er inkludert hos den enkelte operatør. 

Selv om det kanskje ikke spiller noen stor rolle for deg hvem som leverer dekningen, er det lurt å velge operatøren som tilbyr den beste dekningen i området du bor i eller oppholder deg mest i. Det kan du sjekke ved å ta en titt på dekningskartene til de ulike mobiloperatørene, eller få hjelp av oss i Firmatelefon. Vi sjekker dekningen i området bedriften befinner seg i og gir dere de beste tilbudene på bedriftsabonnement fra flere operatører.

IMG_2161 (1)

«Vårt mål er å hjelpe deg og din bedrift med å finne riktig og kostnadsbesparende mobilabonnement»

Har du noen spørsmål?

Vi besvarer gjerne dine spørsmål dersom det er noe du lurer på. 

Følg oss

Kom i gang her! Tar maks 1 min

Spørsmål og svar

Bedriftsabonnement har vanligvis en del en del tilleggstjenester som man ikke finner i vanlige abonnement for privatpersoner. Disse er funksjoner som slik som for eksempel sentralbord og hovednummer, som gjør det mer lettvint for kunder å ringe til bedriften, og som gjør det mulig for bedriften å viderekoble samtalen til rette vedkommende.

Bedriftsabonnement gir bedriften et mer profesjonelt image når kunder ringer til bedriften. De gjør også livet enklere for de ansatte ettersom kommunikasjonen, både internt og eksternt, forenkles.

Noen av de viktige komponentene som inngårt i bedriftsabonnement, foruten selve telefonabonnementet er bedriftsnett-tjenestene som vanligvis blant annet inkluderer sentralbord, mobil app, bedriftskatalog, hovednummer, menyer, telefonkø-systemer, talemeldinger, svargrupper, alternative visningsnummer, rapportering og mer.

Når du bestemmer deg for et bedriftsabonnement bør du ta i betraktning bruksmønsteret til dine ansatte og hvor mye data hver av disse trenger å bruke. En annen viktig ting å vurdere er hvilke funksjonaliteter som inkluderes i bedriftsnettet, hvilke du eventuelt trenger, og hvor mye disse koster. En annen ting å tenke på er hvilke systemer du bruker internt til kalender og lignende dersom du har planer om å integrere dette med bedriftsnettet.

Mange bedriftsnett kan integreres med kalendere og andre funksjoner. For eksempel er det vanlig å synkronisere bedriftsnett med Microsoft Outlook slik at bedriftsnettet automatisk kan oppdateres med tanke på hvem som til enhver tid er lister som tilgjengelig i kalenderen sin.

Kom i gang her! Det tar maks 1 min

Før du går...

La oss ringe deg, slik at du får det beste tilbudet fra flere operatører!

Ved å sende skjemaet godtar du at Bedriftsabonnement skal kunne gi meg et personlig tilbud, og at leverandøren behandler mine persondata basert på mine valg