dekning bedriftsabonnement

Dekning og valg av mobilabonnement til bedriften

Enhver mobiltelefon trenger dekning for å kunne gjennomføre de aller fleste oppgavene. For at dine ansatte skal kunne delta i møter, ringe, sende e-poster og gjennomføre andre oppgaver gjennom telefon, er god dekning viktig. Det er generelt sett god dekning i Norge, der 99,9 % av innbyggerne dekkes av nettet.

Mobilnettet i Norge drives av tre operatører, nemlig Telia, Telenor og ICE. Sammen har disse bygd ut et godt utrustet mobilnett. Selv i vårt langstrakte land, med høye fjelltopper og dype daler, kan du få tilgang til nettet nærmest overalt. Det er gjerne ikke tilgangen det står på, men heller hastigheten og oppetiden, når en skal sammenligne.

Innendørs- og utendørsdekning

Dekning på mobil deles faktisk opp i dekning innendørs og utendørs. Flere ting kan påvirke dekningen, sett bort i fra hvor i landet du befinner deg. Elementer slik som vegetasjon, bebyggelse og andre hindre kan stoppe signalene fra å nå deg og din telefon. Dekningen innendørs og utendørs er derfor for eksempel ikke den samme.

Nkom målte i 2018 hvor god innendørs- og utendørsdekning var i Norge. Der dekningen utendørs var på tidligere nevnte 99,9 %, var innendørsdekningen faktisk lavere på 98,6 %. I enkeltfylker falt innendørsdekningen så lavt som 92,5 %. Dette er noe å vurdere for din bedrift ved valg av bedriftsabonnement.

Hva er egentlig god dekning?

God dekning kan være vanskelig å definere presist, og det er tross alt subjektivt. De fleste vil nok si at god dekning handler om at alt går sømløst. Møter går uten hakking, telefonsamtaler brytes ikke, og SMS-en til kunden går gjennom med en gang. Men dekning måles faktisk også i konkrete tall.

Det er dBm som måler dekningen. Dette er et mål på signalstyrken. Et tall nær 0 betyr at du har nærmest perfekt dekning. Skulle du befinne deg mellom -60 og -90, har du det mange regner som god dekning. Om du er under -90, vil du derimot nok kunne slite med noen brudd og andre problemer.

Utbygging av mobilnett i Norge

Utbyggingen av mobilnettet i Norge er blant de fremste i verden. De senere årene har 4G-nettet stått sentralt, men 5G-nett er også i vinden. I 2021 hadde nordmenn i følge Nkom sine målinger 100 % tilgang til 4G-dekning i tettbebygde strøk. Dette er en veldig god dekning sammenlignet med andre land.

5G-dekningen økte sin side fra 5,4 % til 23,3 % fra 2020 til 2021. Både Telia og Telenor har satt seg som mål å dekke hele Norge innen 2024. Dette vil gi et raskere og bedre nett i Norge. Bedrifter som trenger at de ansatte er tilgjengelige på et hurtig nett til enhver tid, bør helt klart vurdere disse aktørene i fremtiden.

Tre leverandører av mobilnett

Det er i dag tre leverandører av mobilnett i Norge, nemlig Telenor, Telia og ICE. Disse tre har bygget ut hele det norske nettet, og uansett hvilke abonnement din bedrift velger, vil det operere på ett av disse nettverkene. Det er derfor disse tre nettene, og ikke selve abonnementene du skal sammenligne.

Du kan sjekke dekningskartene for leverandørene. Det er her lurt å sammenligne dekningskartet med hvor dine ansatte oftest beveger på seg. Om de for eksempel reiser mye rundt på Vestlandet, bør du se på hvilken av de tre leverandører som tilbyr best dekning i denne landsdelen.

Hvilken dekning er best?

Dekningen som er best avhenger av hvor du befinner deg i landet først og fremst. Som nevnt kan det også være lurt å følge med på trendene innenfor 5G-nett, dersom du ønsker enda raskere nett. Da er Telia og Telenor fremst i markedet.

Uansett er det viktig at du sammenligner og gjør research for å finne frem til det beste alternativet for din bedrift.

IMG_2161 (1)

«Vårt mål er å hjelpe deg og din bedrift med å finne riktig og kostnadsbesparende mobilabonnement»

Har du noen spørsmål?

Vi besvarer gjerne dine spørsmål dersom det er noe du lurer på. 

Følg oss

Kom i gang her! Tar maks 1 min

Spørsmål og svar

Bedriftsabonnement har vanligvis en del en del tilleggstjenester som man ikke finner i vanlige abonnement for privatpersoner. Disse er funksjoner som slik som for eksempel sentralbord og hovednummer, som gjør det mer lettvint for kunder å ringe til bedriften, og som gjør det mulig for bedriften å viderekoble samtalen til rette vedkommende.

Bedriftsabonnement gir bedriften et mer profesjonelt image når kunder ringer til bedriften. De gjør også livet enklere for de ansatte ettersom kommunikasjonen, både internt og eksternt, forenkles.

Noen av de viktige komponentene som inngårt i bedriftsabonnement, foruten selve telefonabonnementet er bedriftsnett-tjenestene som vanligvis blant annet inkluderer sentralbord, mobil app, bedriftskatalog, hovednummer, menyer, telefonkø-systemer, talemeldinger, svargrupper, alternative visningsnummer, rapportering og mer.

Når du bestemmer deg for et bedriftsabonnement bør du ta i betraktning bruksmønsteret til dine ansatte og hvor mye data hver av disse trenger å bruke. En annen viktig ting å vurdere er hvilke funksjonaliteter som inkluderes i bedriftsnettet, hvilke du eventuelt trenger, og hvor mye disse koster. En annen ting å tenke på er hvilke systemer du bruker internt til kalender og lignende dersom du har planer om å integrere dette med bedriftsnettet.

Mange bedriftsnett kan integreres med kalendere og andre funksjoner. For eksempel er det vanlig å synkronisere bedriftsnett med Microsoft Outlook slik at bedriftsnettet automatisk kan oppdateres med tanke på hvem som til enhver tid er lister som tilgjengelig i kalenderen sin.