ip telefoni til firma

IP-telefoni – Hva er det og er det noe bedriften trenger?

Om IP-telefoni

En av de mest revolusjonerende utviklingene innen telefoni de siste årene er at telefonsamtaler nå kan overføres digitalt i form av datapakker. Dette kalles IP-telefoni, DSL-telefoni eller VoIP(Voice over IP). Skype var ett av de tidligste eksemplene på suksessfull utførelse av IP telefoni, men i dag finnes det andre protokoller som er mer populære. En av de enkleste og mest populære protokollene i dag er SIP protokollen som har mye til felles med HTTP, og som lar samtalepartnerne kommunisere direkte, uten hjelp av en sentral server. 

Når data overføres Ved hjelp av SIP protokollen oppdeles lyden i små datapakker som overføres via forskjellige ruter på nettet før de settes sammen igjen hos mottakeren. Dette er en relativt robust løsning som gjør at man kan oppnå mye større kapasitet på et et nettverk enn det man kan ved hjelp av tradisjonell telefoni der man har et begrenset antall linjer.

Norske IP-telefoni Operatører

IP-telefoni er ingen nyhet i Norge. Telenor var nemlig en av verdens første operatører som introduserte IP-telefoni allerede så tidlig som i 1998, men det var først i 2004 at det begynte å bli fart på sakene og folk begynte å gå over til IP-telefoni i stor skala både i privatmarkedet og bedriftsmarkedet.

Det finnes i dag en rekke leverandører av IP-telefoni i Norge. Disse inkluderer iplink, Telio, Altibox, Telenor, Hafslund Telekom, Unifon (tidl. Phonect) og Phonero

Avanserte funksjonaliteter for bedrifter

For private husholdninger kan IP-telefoni være en fin måte å redusere utgiftene på, men det er ofte bedrifter som har mest igjen for bruk av IP telefoni. Dette er på grunn av en rekke nyttige avanserte funksjonaliteter som kun kan leveres over IP-telefoni.

Slike funksjonaliteter inkluderer for eksempel ofte køfunksjoner, ringegrupper, og interaktiv tilkobling til datamaskiner slik at viktig informasjon er umiddelbart tilgjengelig for de ansatte når de for eksempel blir kontaktet av kunder.

Tips: Få tilbud på bedriftsabonnement til mobil

Utenlandske nummer for norske bedrifter

De fleste bedrifter i norge ser seg om etter en norsk leverandør av IP-telefoni, men i dagens samfunn er det også stadig vanligere å ha en kundekrets som strekker seg utenfor landets grenser. Da kan det også være nyttig å kunne tilby lokale telefonnummer for de landene der kundene er slik at det blir billigere for kundene i det landet å kontakte bedriften. Et lokalt telefonnummer gjør også at kundene føler seg mer verdsatt.

I Norge er det derimot ikke mulig for utenlandske bedrifter å få seg norske nummer ettersom Norge i 2005 innførte et direktiv som krever at man trenger fast bostedsadresse i Norge for å kunne ha norsk telefonnummer. En av grunnene for at dette ble innført er at dette gjør det mulig for nødnummertjenestene å registrere hvor oppringningen kommer fra. 

Sporing, overvåkning og skattlegging er andre grunner for at norske nummer har blitt begrenset til kun norske adresser.

IP telefon

Fordeler og ulemper med IP-Telefoni

En klar fordel med IP-telefoni i forhold til vanlige telefonsamtaler over fastnettet er at denne typen telefoni er mye billigere siden det kreves mye enklere indrastruktur for IP-telefoni enn det som trengs for tradsjonelle telefonitjenester.  

IP-telefoni bruker en teknologi der lyden i samtalen brytes opp i en stor mengde individuelle pakker, som deretter sendes til mottakeren der pakkene blir sammensatt i rett rekkefølge. I denne prosessen hender det at noen av pakkene blir borte på veien. Tap av datapakker kan føre til en dårligere lydkvalitet på samtalen. Dette kan for eksempel skje dersom en ruter blir overbelastet.   

En annen ting som kan påvirke kvaliteten av IP-telefoni er forsinkelse. Dersom internettforbindelsen er treg vil det være fare for at man opplever forsinkelser i samtalen. endring i forsinkelse i samtalen kan motvirkes ved hjelp av en buffer, men problemet med bruk av buffer er at man da ofte kan få en hørbar forsinkelse som kan føles irriterende. 

Ettersom kvaliteten på internett-tilkoblingen hos de fleste stadig blir bedre opplever de fleste at også kvaliteten på IP-telefonien blir stadig bedre. Dersom du er avhengig av den beste tilgjengelige kvaliteten på IP-telefoni kan det være lurt å kjøpe IP-telefonitjenestene dine fra internettleverandøren din. Internettleverandøren din kan nemlig sørge for at nok båndbredde til enhver tid settes til side for IP-telefoni. 

En fordel med IP-telefoni er at dette er en teknologi som faktisk også gjør det mulig å legge til andre tjenester, slik som for eksempel overføring av bilder, video eller andre data. Slike avanserte tjenester er mer vanlige i bedriftsmarkedet ettersom mamge private IP-telefoner fortsatt har analoge adapter.  

Å bytte leverandør for IP-telefoni er lettere enn det mange tror

Det kan være mye å spare på bytte IP-telefoni abonnement, særlig dersom du har brukt det samme abonnementet en stund. For noen kan det virke som mye arbeid å bytte leverandør av IP-telefoni, men i realiteten er dette faktisk enklere enn de fleste tror.

Dette er fordi tjenester slik som for eksempel bedriftsbonnement.no tar seg av det aller meste som må gjøres i forbindelse med bytte av leverandør, inkludert også å kansellere det eksisterende abonnementet ditt. Kort sagt er det for de fleste ingenting å tape, og mye å spare på å bytte IP-telefoni abonnement.

IMG_2161 (1)

«Vårt mål er å hjelpe deg og din bedrift med å finne riktig og kostnadsbesparende mobilabonnement»

Har du noen spørsmål?

Vi besvarer gjerne dine spørsmål dersom det er noe du lurer på. 

Følg oss

Kom i gang her! Tar maks 1 min

Spørsmål og svar

Bedriftsabonnement har vanligvis en del en del tilleggstjenester som man ikke finner i vanlige abonnement for privatpersoner. Disse er funksjoner som slik som for eksempel sentralbord og hovednummer, som gjør det mer lettvint for kunder å ringe til bedriften, og som gjør det mulig for bedriften å viderekoble samtalen til rette vedkommende.

Bedriftsabonnement gir bedriften et mer profesjonelt image når kunder ringer til bedriften. De gjør også livet enklere for de ansatte ettersom kommunikasjonen, både internt og eksternt, forenkles.

Noen av de viktige komponentene som inngårt i bedriftsabonnement, foruten selve telefonabonnementet er bedriftsnett-tjenestene som vanligvis blant annet inkluderer sentralbord, mobil app, bedriftskatalog, hovednummer, menyer, telefonkø-systemer, talemeldinger, svargrupper, alternative visningsnummer, rapportering og mer.

Når du bestemmer deg for et bedriftsabonnement bør du ta i betraktning bruksmønsteret til dine ansatte og hvor mye data hver av disse trenger å bruke. En annen viktig ting å vurdere er hvilke funksjonaliteter som inkluderes i bedriftsnettet, hvilke du eventuelt trenger, og hvor mye disse koster. En annen ting å tenke på er hvilke systemer du bruker internt til kalender og lignende dersom du har planer om å integrere dette med bedriftsnettet.

Mange bedriftsnett kan integreres med kalendere og andre funksjoner. For eksempel er det vanlig å synkronisere bedriftsnett med Microsoft Outlook slik at bedriftsnettet automatisk kan oppdateres med tanke på hvem som til enhver tid er lister som tilgjengelig i kalenderen sin.

Kom i gang her! Det tar maks 1 min

Før du går...

La oss ringe deg, slik at du får det beste tilbudet fra flere operatører!

Ved å sende skjemaet godtar du at Bedriftsabonnement skal kunne gi meg et personlig tilbud, og at leverandøren behandler mine persondata basert på mine valg