sammenlign bedriftsabonnement

Sammenligning av Bedriftsabonnement til mobil

Sammenligning av bedriftsmobilabonnement er viktigere enn de fleste tror. Selv om mange abonnement virker like på overflaten, er det store nok forskjeller til at det lønner seg å sammenligne. Dette gjelder både for det økonomiske og de mange funksjonene som er knyttet til et abonnement.

Dersom bedriften skal dra mest mulig nytte av abonnementet de velger, er det ikke tilstrekkelig å bare velge vilkårlig. TV-reklamer og annen markedsføring kan fort påvirke, men her er det viktig at du holder tunga rett i munnen. Les nøye gjennom hvilke vilkår det er du skal signere på.

Slik sammenligner du mobilabonnement

Når du skal velge bedriftsabonnement, er det ikke som å velge et privat mobilabonnement. Ved sistnevnte kan du nemlig bare velge det som passer deg selv best. Når du skal velge bedriftsabonnement, må du velge et abonnement som passer alle i bedriften.

Her er det naturligvis flere faktorer å vurdere, og vår oversikt dekker ikke alt du kan se gjennom. Vi har derimot listet opp de fire viktigste faktorene som du bør sammenligne når du skal velge et bedriftsabonnement. Her vil du etter hvert se større forskjeller fra abonnement til abonnement.

Datamengde

Mobildata brukes mye, og da spesielt av de ansatte. God tilgang på dette sikrer at den ansatte ikke trenger å lene seg på WiFi-tilgang. Skulle de ansatte bruke mobildata sjeldent, kan så lite som 1 GB holde per måned. Det er derimot flere norske ansatte som bruker mobilen også langt mer enn dette.

20-30 GB er nok et godt anslag på gjennomsnittet, men noen trenger også opp mot 100 GB. Her er det viktig å lese nøye gjennom når mobilselskapene «struper» dataen. Dette innebærer at selskapet reduserer hastigheten. Se også etter Data Rollover, dersom den ansatte ikke bruker mobilen mye. Da får du med deg ubrukt data videre.

Utenlandsbruk

I dag har mange bedrifter sterke tilknytninger til utlandet, noe som ofte fører til jobbreiser. Da skal gjerne de ansatte ha med seg telefonen sin på jobb her. Før i tiden var det regnet som et luksusgode, da regningen kunne bli helt enormt stor. I dag er dette sjeldent et problem, spesielt innenfor EU/EØS, der de fleste gir kostnadsfrie tjenester.

Det er allikevel en god idé å undersøke hva som ligger bak betingelsene. Reiser en til land utenfor EU/EØS ofte, bør en også sammenligne mobilabonnementene på priser her. Dette kan muligens være det området hvor bedriften din sparer aller mest penger.

Mobilnett

Nettets dekning er ikke til å komme utenom. I Norge er det tre leverandører av nett, nemlig Telenor, Telia og ICE. Samtlige andre leverandører av abonnement benytter seg faktisk av en av disse tre sitt mobilnett. Du trenger derfor ikke å sammenligne alle operatørene på dette punktet, men bare disse tre nettleverandørene.

Dekningen er viktig i hverdagen til den ansatte. Ved hjelp av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet sitt dekningskart, kan du se hvor de forskjellige nettene gir best dekning. Da er det lurt å se på de områdene som dine ansatte for det meste vil befinne seg i.

Basistilbud

Det regnes kanskje som en selvfølge at for eksempel tale, SMS og MMS er fritt i dag. Dette vil altså si at en betaler en fast sum for abonnement, og at en kan bruke så mye av det ovennevnte som ønskelig. For de fleste bedriftsabonnement gjelder dette, men det finnes også unntak.

Noen abonnement gir deg også fri data, men her er det ytterligere begrensninger. Det lureste er å lese seg gjennom de forskjellige abonnementene. Jo større bedrift du opererer, jo mer lønner det seg å sammenligne, så det kan være verdt å legge ned en innsats i denne oppgaven.

IMG_2161 (1)

«Vårt mål er å hjelpe deg og din bedrift med å finne riktig og kostnadsbesparende mobilabonnement»

Har du noen spørsmål?

Vi besvarer gjerne dine spørsmål dersom det er noe du lurer på. 

Følg oss

Kom i gang her! Tar maks 1 min

Spørsmål og svar

Bedriftsabonnement har vanligvis en del en del tilleggstjenester som man ikke finner i vanlige abonnement for privatpersoner. Disse er funksjoner som slik som for eksempel sentralbord og hovednummer, som gjør det mer lettvint for kunder å ringe til bedriften, og som gjør det mulig for bedriften å viderekoble samtalen til rette vedkommende.

Bedriftsabonnement gir bedriften et mer profesjonelt image når kunder ringer til bedriften. De gjør også livet enklere for de ansatte ettersom kommunikasjonen, både internt og eksternt, forenkles.

Noen av de viktige komponentene som inngårt i bedriftsabonnement, foruten selve telefonabonnementet er bedriftsnett-tjenestene som vanligvis blant annet inkluderer sentralbord, mobil app, bedriftskatalog, hovednummer, menyer, telefonkø-systemer, talemeldinger, svargrupper, alternative visningsnummer, rapportering og mer.

Når du bestemmer deg for et bedriftsabonnement bør du ta i betraktning bruksmønsteret til dine ansatte og hvor mye data hver av disse trenger å bruke. En annen viktig ting å vurdere er hvilke funksjonaliteter som inkluderes i bedriftsnettet, hvilke du eventuelt trenger, og hvor mye disse koster. En annen ting å tenke på er hvilke systemer du bruker internt til kalender og lignende dersom du har planer om å integrere dette med bedriftsnettet.

Mange bedriftsnett kan integreres med kalendere og andre funksjoner. For eksempel er det vanlig å synkronisere bedriftsnett med Microsoft Outlook slik at bedriftsnettet automatisk kan oppdateres med tanke på hvem som til enhver tid er lister som tilgjengelig i kalenderen sin.