firma telefonnummer

Alt du trenger å vite om telefonnummer til firma

Om telefonnummer firma

Telefonnummeret er en viktig del av identiteten til ethvert firma enten dette gjelder et stort industrikonsern eller et enkeltmannsforetak. Et enkelt nummer utad som gjør det klart hvor folk trenger å ringe for å komme i kontakt med firmaet gir et klarere og mer ryddig inntrykk av firmaet utad, og gjør det samtidig mye mindre komplisert for å komme i kontakt med bedriften.  

Et enkelt firmanummer omtales ofte også som et hovednummer der bedriften mottar alle innkommende telefonsamtaler og distribuere dem til rett mottaker. Dette gjøres i disse dager vanligvis gjennom et mobilt sentralbordsystem.

Må man bytte telefonnnummer for å få firmanummer?   

Mange bedrifter har allerede et telefonnummer som kunder og andre kontakter er vant med å bruke. I slike tilfeller hender det at firma bekymrer seg for å endre på dette. Heldigvis er det i dag slik at det i de aller fleste tilfeller kan ta med seg nummeret man har brukt tidligere til et nytt abonnement. 

Det er for eksempel i dag fullt mulig å overføre telefonnummeret for firmaet ditt fra fastnett til mobilnett slik at et tidligere fastnummer nå for eksempel kan brukes i en mobil sentralbordløsning. Det er også mulig å bruke et telefonnummer som tidligere var registrert som et privatnummer titelefonnummer for firma.  

Firma telefonnummer eller personlig telefonnummer

Mindre bedrifter starter ofte med ett eller flere private telefonnummer som utgangspunkt, men ettersom de vokser er dette sjelden en praktisk løsning. Ansatte kommer og går, og det blir da  fort problematisk å bruke private nummer.

I mange tilfeller kan det være en praktisk løsning å la ansatta bruke sine egne telefoner og telefonnummer, og da heller la bedriften dekke hele eller deler av kostnadene for disse, men dette fungerer som regel bare bra dersom man i tillegg bruker et eget telefonnummer for firmaet, ofte i kombinasjon med en mobil sentralbordløsning. Da kan man nemlig sørge for at utgående samtaler vises som firmaets nummer i stedet for det private mobilnummeret til den ansatte.    

Slike ordninger har også den fordelen at de ansatte ikke trenger å betale for to telefoner, i tillegg til at de kan spare på slike ting som for eksempel ubegrenset tale og SMS. for firmaet har en slik ordning også fordeler ettersom de ofte kan spare på arbeidsgiveravgift og skatt. Når den ansatte kun har en telefon er det også større sjanser for at den ansatte er tilgjengelig utenfor arbeidstid, og at de ikke glemmer å lade opp telefonen.

telefonnumer til firma

Hvorfor eget firma telefonnummer

Med ett firma telefonnummer er det ingen uklarhet om hvor man trenger å ringe for å komme i kontakt med firmaet, ettersom innkommende anrop distribueres fra firmanummeret og til mobiltelefonen til den ansatte som skal motta anropet. Dette gjøres ofte ved hjelp av et mobilt sentralbord. 

Slike mobile sentralbordløsninger tilbyr vanligvis en rekke nyttige løsninger som gjør livet lettere for både små, mellomstore og store bedrifter. Mobile sentralbordløsninger gjør det også ofte mye lettere å samarbeide i ern distribuert organisasjon der man for eksempel har hjemmekontor, er mye ute på reise, eller arbeider fra mange forskjellige kontorer.

Sentralbordløsninger gir også kundene til firmaet inntrykk av en mer profesjonell organisasjon som det er lettere å ha med å gjøre. Telefonkø, informative talemeldinger og tastemenyer for effektiv navigasjon er alle tjenester som kan gjøre livet lettere for kundene.

For de som bruker firmanummer i kombinasjon med en sentralbordløsning er en annen fordel med dette at de automatisk kan få tilgang til mye merinformasjon om den som ringer. Noern erksempler på informasjon som automatisk kan oppgis av sentralbordfunksjonen er for eksempel navnet på den som ringer, samt relevant kundedata som automatisk kan innhentes fra databasen til firmaet. 

Problemstillinger man bør være opmerksom på rundt firma telefonnummer

Firma telefonnummer eies generelt sett av firmaet, og ikke av den ansatte som benytter telefonnummeret. Dersom den ansatte benytter telefonen til både private og yrkesmessige formål kan dette føre til problemstillinger der firmaet får innsyn i de private meldingene og aktiviteten til den ansatte, eller der innholdet på telefonen slettes av sikkerhetshensyn. 

En annen problemstilling som kan oppstå dersom et firmanummer også brukes til private formål av den ansatte er dersom den ansatte slutter i jobben og fortsatt ønsker å beholde dette nummeret som privatnummer. Før en slik ordning opprettes er det en god ide å ha klare avtaler for hva som gjøres i slike situasjoner for å unngå unødvendige uoverensstemmelser. Dette er særlig viktig i de tilfellene der et privat telefonnummer konverteres til et firma telefonnummer. 

En av fordelene med bruk av firmatelefon for ansatte er at de ansatte er lettere å kontakte selv utenfor arbeidstiden. Misbruk av dette kan føre til høyere nivå av stress dersom den ansatte stadig ender opp med å bli kontaktet til alle døgnets tider.

Sammendrag av fordeler og ulemper med firmanummer

Fordeler

  • Ingen uklarhet blant kunder og andre kontakter med tanke på hvor man skal ringe for å komme i kontakte med firmaet
  • Ingen problemer rundt eierskap av nummeret som de ansatte bruker i arbeidstiden
  • Muligheter for å sette opp avanserte mobile sentralbordtjenester som gjør livet lettere for både de som ringer firmaet og de som mottar samtalene
  • Muligheter for at de ansatte kan bruke egen telefon for både jobb og privat, som gir potensielle innsparinger på skatt, utstyr og telefoniutgifter både for den ansatte og firmaet 
  • Muligheten til å ringe ut fra firma-telefonnummeret selv når de ansatte ringer fra sin individuelle telefon

Ulemper

  • Dersom firmanummeret brukes i forbindelse med en privat telefoni kan det lett skje at den ansatte blir nedringt også utenfor arbeidstid. Dette kan heldigvis unngås dersom en sentralbordfunksjon brukes.
  • Privat bruk av firmatelefon kan gjøre det lettere for firmaet å få tilgang til det private innholdet i telefonen til den ansatte.  
  • Dersom den ansatte også bruker en firma telefonnummeret til private formål er det mulig for firmaet å deaktivere telefonen og slette innholdet.  
  • Eierskap av firmanummer har potensiale til å føre til uenighet når en andsatt slutter i jobben dersom et firma telefonnummer også brukes til private formål. Det er derfor viktig å ha klare regler for dette som alle er kjent med fra starten av. Bruk av et hovednummer for firmaet og mobilt sentralbord er også tiltak som kan forhindre uenighet og tvister. 

Slik velger du firma telefonnummer

I dagens marked finnes det mange ulike tilbud å velge mellom for telefonnummer for firma. Dette betyr at det i større grad er mulig å finne noe som passer for enhver bedrift, samtidig som det også betyr at det blir vanskeligere å finne det tilbudet som passer best for firmaet. 

Bedriftsabonnement.no gjør jobben med å finne det tilbudet som passer best for firmaet mye lettere. Dette er en sammenligningstjeneste som er både gratis og helt uforpliktende, slik at du kan spare mye tid og penger uten at det går ut over valgfriheten. Ved å bruke denne sammenligningstjenesten slipper du nemlig å lete gjennom de tilbudene som ikke er relevante for firmaet ditt, samtidig som du står fritt til å velge eller avslå ethvert tilbud du mottar.

Alt du trenger å gjøre er å fylle ut et enkelt skjema slik at det står klart frem hva du er ute etter. Resten tar Bedriftsabonnement.no seg av. Husk også at når leverandørene av telefonnummer for firma ser at forespørselen kommer fra Bedriftsabonnement.no vet de at prisene kommer til å bli nøye sammenlignet med konkurrentene. De er derfor påpasselige med å gi deg de beste prisene som er tilgjengelige.

IMG_2161 (1)

«Vårt mål er å hjelpe deg og din bedrift med å finne riktig og kostnadsbesparende mobilabonnement»

Har du noen spørsmål?

Vi besvarer gjerne dine spørsmål dersom det er noe du lurer på. 

Følg oss

Kom i gang her! Tar maks 1 min

Spørsmål og svar

Bedriftsabonnement har vanligvis en del en del tilleggstjenester som man ikke finner i vanlige abonnement for privatpersoner. Disse er funksjoner som slik som for eksempel sentralbord og hovednummer, som gjør det mer lettvint for kunder å ringe til bedriften, og som gjør det mulig for bedriften å viderekoble samtalen til rette vedkommende.

Bedriftsabonnement gir bedriften et mer profesjonelt image når kunder ringer til bedriften. De gjør også livet enklere for de ansatte ettersom kommunikasjonen, både internt og eksternt, forenkles.

Noen av de viktige komponentene som inngårt i bedriftsabonnement, foruten selve telefonabonnementet er bedriftsnett-tjenestene som vanligvis blant annet inkluderer sentralbord, mobil app, bedriftskatalog, hovednummer, menyer, telefonkø-systemer, talemeldinger, svargrupper, alternative visningsnummer, rapportering og mer.

Når du bestemmer deg for et bedriftsabonnement bør du ta i betraktning bruksmønsteret til dine ansatte og hvor mye data hver av disse trenger å bruke. En annen viktig ting å vurdere er hvilke funksjonaliteter som inkluderes i bedriftsnettet, hvilke du eventuelt trenger, og hvor mye disse koster. En annen ting å tenke på er hvilke systemer du bruker internt til kalender og lignende dersom du har planer om å integrere dette med bedriftsnettet.

Mange bedriftsnett kan integreres med kalendere og andre funksjoner. For eksempel er det vanlig å synkronisere bedriftsnett med Microsoft Outlook slik at bedriftsnettet automatisk kan oppdateres med tanke på hvem som til enhver tid er lister som tilgjengelig i kalenderen sin.

Kom i gang her! Det tar maks 1 min

Før du går...

La oss ringe deg, slik at du får det beste tilbudet fra flere operatører!

Ved å sende skjemaet godtar du at Bedriftsabonnement skal kunne gi meg et personlig tilbud, og at leverandøren behandler mine persondata basert på mine valg