bedriftsnett
Mobil

Bedriftsnett – hva trenger din bedrift?

Bedriftsnett er mobil infrastruktur som gjør det lett for enhver bedrift å gi god og profesjonell kundeservice.

Telefoniløsningen for samarbeid – Hvor som helst, når som helst

Kunder har stadig høyere forventninger når det gjelder service, og god service på telefon er en viktig del av dette. Samtidig blir det stadig vanligere med en distribuert og mobil arbeidsstyrke.

Et skybasert bedriftsnett er den opplagte løsningen ettersom det gjør det mulig for de ansatte å samarbeide om kundekontakten på en profesjonell og smidig måte uansett hvor de befinner seg.

Slik unngår bedriften at kunder blir glemt og finner veien til konkurrentene.

Hva som inkluderes i bedriftsnett

Mobilt sentralbord, menyer og automatiske svar

Sentralbord er noe mange forbinder med resepsjonen i en bedrift, men de tider er over i mange norske bedrifter i dag. I dag kan hvem som helst, hvor som helst besvare telefonen og sette over den som ringer til rett person eller avdeling, slik at kunder slipper å vente.

Det er også mulig å sette opp menyer, slik at innringere kan komme frem til den de trenger å snakke med uten å måtte snakke med en resepsjonist først. I tillegg kan automatiske beskjeder naturligvis settes opp, slik som for eksempel for å informere om åpningstidene til bedriften dersom noen ringer etter åpningstiden.

Noen bedriftsnett har også muligheter for å sette opp VIP lister av personer som automatisk vil bli prioritert av systemet, slik at man aldri lar de mest verdifulle kundene vente. Alt i alt bidrar mobile sentralbordløsninger til å gjøre kundebehandling per telefon smidigere og enklere for de ansatte, mens servicen føles bedre for kundene.

Besøksregistrering kan også integreres med noen bedriftsnett. Dette betyr at en besøkende for eksempel kan registrere seg på et nettbrett i lobbyen. Den som venter besøk vil deretter automatisk bli gjort oppmerksom via SMS, e-post eller lignende, på at gjesten har ankommet.

Bedriftskatalog og automatisk oppslag i opplysningen

En bedriftskatalog der man kan finne en oversikt over alle de ansatte er vanlig. Slik kan man se mer informasjon om den som ringer. Bedriftskatalogen kan også ofte brukes til å starte en telefonsamtale. De ansatte kan som regel sette sin status som opptatt eller tilgjengelig på telefon slik at sentralbordet til enhver tid kan vite om samtaler skal settes over eller ikke.

Tilgjengelighets-statusen til de ansatte kan også innhentes direkte fra en kalender ved hjelp av integrasjoner. For eksterne samtaler kan bedriftsnett ofte innhente informasjon automatisk fra en opplysningstjeneste slik som for eksempel Gule Sider.

Hovednummer og valg av visningsnummer

Mange bedrifter har allerede et hovednummer som en operatør videresender samtaler fra. Dette kan man også fortsette med ved hjelp av et bedriftsnett. Det går også an å beholde hovednummeret til bedriften selv om man går over fra fastnett til mobilt bedriftsnett.

Det er ikke alltid en god ide at de man ringer til ser direktenummeret til den telefonen det ringes fra i bedriften. Av denne grunn har de fleste bedriftsnett muligheten til å velge at det nummeret man ringer fra vises som hovednummeret til bedriften i stedet for direktenummeret til den mobiltelefonen det ringes fra.

Telefonkø og svargrupper

Telefonkø kan være viktig dersom bedriften får mange henvendelser. Dette forhindrer at kunden får opptattsignal og legger på, men heller venter på sin tur. For å gjøre prosessen mer effektiv kan mange bedriftsnett nå settes opp med svargrupper. Dette betyr for eksempel at en kunde automatisk settes over til en svargruppe basert på et valg i en tastemeny. I svargruppen vil innringeren bli koblet sammen med den første ledige personen i den relevante svargruppen. Ansatte kan logge inn og ut av svargrupper ved hjelp av den mobile appen.

Mobil app

Selv om mange bedriftsnett også kan benyttes på datamaskiner er det den mobile appen som er nøkkelen til bedriftsnettet. Det er her det meste gjøres, slik som for eksempel oppdatere tilgjengelighet og sjekke hvem som er tilgjengelige, sette over en samtale, logge seg inn eller ut av svargrupper, stille inn visningsnummer og en rekke andre ting.

Integrasjon med eksterne løsninger

De mer avanserte bedriftsnett-løsningene tilbyr integrasjon med eksterne løsninger. Hvilke løsninger bedriftsnettet støtter kan variere en del mellom de forskjellige bedriftsnettene, men noen av de vanlige er for eksempel integrasjon med forskjellige kalenderløsninger slik som Outlook eller Google kalender. Slike integrasjoner kan for eksempel oppdatere tilgjengeligheten til de ansatte automatisk.

Andre integrasjoner er integrasjon med  Azure AD Sync, Microsoft Teams og Skype. Manger bedriftsnett gir bedriften også muligheten til å designe sine egne integrasjoner. Dette kan for eksempel være en integrasjon med regnskapssystemet, slik at man automatisk kan se betalingsstatus i systemet for en kunde som ringer.

Rapporter og statistikk

Mange bedriftsnett kommer også med moduler for statistikk og rapporter. Dette gjør det mulig få en god oversikt over hvor mange som ringer inn, hvem som ringer og hvordan de blir behandlet av de ansatte.

Hvordan velge bedriftsnett

Bedriftsnett begynner å bli vanlig blant de mobilselskapene som tilbyr bedriftsabonnement, men det er fortsatt ikke alle som har kommet så langt som til å kunne tilby dette. Listen under viser hvilke mobilselskaper som for tiden tilbyr bedriftsnett tjenester.

Fokuser på det du trenger

Når du velger bedriftsnett er det viktig ikke å miste fokusen. Det er mange alternativer å velge mellom, og mange av funksjonalitetene er imponerende, men trenger du dem egentlig?

Det lønner seg ofte å bestemme seg på forhånd for hvilke funksjonaliteter man egentlig trenger før man begynner å shoppe etter alternativer. Mange vil da finne ut at selv de enkleste systemene ofte kan dekke behovene til bedriften, og disse er ofte også minst like brukervennlige som de mer avanserte systemene.

Budsjett er selvfølgelig en annen viktig faktor når bedriften velger bedriftsnett. Det er relativt store prisforskjeller på de ulike bedriftsnettene.

Få tilbud på løsninger tilpasset bedriftens behov

Bedriftsabonnement.no er en tjeneste som spesialiserer seg på å hjelpe bedrifter til å finne passende mobiltelefoni- og bedriftsnett-tjenester fortere og enklere. Prosessen er lettvint.

Alt bedriften din trenger å gjøre er å fylle ut et lite skjema. Vi sørger deretter for at du mottar tilbud fra flere ulike tilbydere, og at tilbyderne er klar over at de konkurrerer med flere andre slik at de gir deg det absolutt beste tilbudet de har anledning til. Deretter kan du selv sammenligne og ta den endelige avgjørelsen. Tjenesten er helt uforpliktende, så du står fritt til å takke ja eller nei til ethvert tilbud du får.

Vanlige spørsmål om bedriftsnett

Hva er bedriftsnett?

Bedriftsnett er en tjeneste som er tilgjengelig for mange bedriftsabonnement, og som gjør det lettere å håndtere bedriftens kommunikasjon. En mobil sentralbordløsning, hovednummer og en mobil app med de mange andre ulike funksjonalitetene er typisk sentrale deler av et bedriftsnett.

Hva er en svargruppe?

En svargruppe er en gruppe av personer som administratoren av bedriftsnettet har markert for en spesiell type henvendelser. Eksempler på svargrupper kan for eksempel være teknisk support eller regnskapsavdelingen. Når en samtale settes over til en svargruppe vil en av de personene i svargruppen som er ledig besvare anropet.

Hva er et hovednummer?

Et hovednummer er et nummer der man samler alle innkommende samtaler til en bedrift. Slik blir det lettere for de som kontakter bedriften å vite hvilket nummer de skal ringe til. Fra hovednummeret vil innringeren bli satt over til den personen eller avdelingen som er relevant for henvendelsen.

Hvordan kan integrasjon av bedriftsnett med kalender hjelpe bedriften?

En utfordring med ny teknologi er ofte å få folk til å bruke den. Det kan for eksempel være vanskelig å få de ansatte til å oppdatere tilgjengeligheten sin på bedriftsnettet. Mange ansatte er derimot allerede vant med å bruke kalenderverktøy. Ved å integrere bedriftens kalendersystem forsikrer man at bedriftsnettet oppdateres, samtidig som man reduserer unødvendig ekstraarbeid for de ansatte.

Hva kan rapporter fra bedriftsnettet brukes til?

Rapporter fra bedriftsnettet vil variere noe mellom de forskjellige bedriftsnett-løsningene, men kan vanligvis brukes til å forbedre kundestøtten, og til å kontrollere kommunikasjonen til bedriften for eksempel gjennom samtalelogger som kan kontrolleres i ettertid dersom dette er nødvendig. Dersom bedriftsnettet også har besøkslogg vil dette også kunne inkluderes i rapportene.

Alle data behandles konfidensielt og krypteres over en sikker tilkobling.

  Få tilbud