Husk dette ved kjøp av mobiltelefon / utstyr til bedrift

Planlegger bedriften din å kjøpe mobiltelefon eller annet utstyr til ledere og ansatte? Da vil du fort oppdage at valgmulighetene er mange. Dette kan gjøre det utfordrende å få oversikt over hvilke løsninger som er best for nettopp ditt firma.

For å gjøre det hele litt enklere for deg, har vi her samlet noen gode råd. 

Finn utstyr basert på ansatte sitt behov

Det kanskje viktigste du bør huske på ved kjøp av mobiltelefon eller annet utstyr til bedriften, er at utstyret skal være tilpasset de ansattes behov.

Skal det for eksempel kjøpes inn mobiler, bør du tenke over hvorvidt det er behov for 5G telefoner. Med en 5G telefon vil bedriften ha mobiler som er klare for 5G-nettet. Dette er et godt valg for bedrifter som ønsker tilgang på lynraskt nett med god kapasitet.

Foruten funksjonalitet, er det smart å velge utstyr av høy kvalitet. På den måten kan bedriften få glede av utstyret over lengre tid, og potensielt slippe dyre ekstrakostnader.

Det er også lurt å kontrollere hva slags garanti de ulike produktene har. Kjøper du utstyret gjennom en norsk forhandler, skal produktene være dekket av både reklamasjonsrett og garanti.

Velg riktig operatør

Når bedriften skal kjøpe mobiler, rutere eller lignende utstyr, finnes det mange ulike operatører å velge mellom. Noen finnes kun på nett, mens andre også har fysiske butikker du kan stikke innom.

Ønsker du å kunne få hjelp eller anbefalinger direkte hos en forhandler, kan det kanskje oppleves som tryggest å velge en av de store operatørene. Både Telia, Telenor og enkelte andre har butikker du kan besøke.

I tillegg bør du vurdere følgende faktorer når du skal finne en gunstig operatør:

  • Priser for ulike bedriftsabonnementer
  • Dekning
  • Bindingstid
  • Vilkår på forsikringer
  • Mulighet for å bytte inn brukte mobiler
  • Eventuell leveringstid på mobiltelefoner og utstyr

Tilgjengelige betalingsmåter

Kjøp av mobiltelefoner, PC-er, rutere eller annet utstyr til bedriften kan utgjøre en betydelig kostnad. Sjekk gjerne hva slags betalingsmåter og -ordninger de ulike operatørene tilbyr.

Ønsker du kanskje rentefri delbetaling, istedenfor å betale for utstyret med en gang? Dette er noe enkelte operatører kan hjelpe deg med. Lag gjerne et budsjett på forhånd, slik at du har oversikt over hva bedriften kan ta seg råd til.

Trenger bedriften din forsikring?

Siden mobiler og annet utstyr er dyrebart, er det ekstra surt om utstyret blir ødelagt. Alle vet at det er fort gjort å miste mobilen i bakken, eller at ting blir frastjålet.

Mange bedriftseiere vurderer derfor å kjøpe en forsikring gjennom operatøren utstyret kjøpes fra. På den måten kan man potensielt spare seg for store utgifter når uhellet først er ute.

Men er egentlig forsikring nødvendig eller lønnsomt? Svaret er at dette avhenger veldig fra bedriftskunde til bedriftskunde. Noen bedrifter har andre forsikringsordninger som allerede dekker tap eller skader på utstyr. I så fall er det ikke hensiktsmessig med enda en forsikring.

Forsikring vil dessuten neppe være lønnsomt dersom den årlige totalprisen for forsikringen og egenandelen til sammen utgjør mer enn hva nytt utstyr koster. Har bedriften statistisk sett mange knuste mobilskjermer, kan en forsikring likevel være et lønnsomt alternativ.

Mobilprogrammer med goder inkludert

Store operatører som Telenor og Telia tilbyr mobilprogrammer med mulighet for å bytte ut brukte mobiler etter en viss tid. Bedriften din betaler da et månedlig beløp til operatøren, og kan disponere mobilen fritt i den aktuelle perioden.

Både Telenor Swap bedrift og Telia Svitsj bedrift byr på inkluderte goder i form av forsikring eller lignende. Det å ha forsikring inkludert i abonnementet kan gi bedriften din ekstra trygghet i hverdagen.

Telenor Swap bedrift

Mobilprogrammet Telenor Swap bedrift er skreddersydd for å gjøre det enkelt og fleksibelt å anskaffe mobiltelefon til ansatte. Foruten ny mobil, kan man få følgende goder:

  • Skjermforsikring inkludert
  • Mobilen betales med fast månedspris over to år
  • Mulig å bytte mobil etter 12 måneder (om ønskelig)
  • Mulighet for ekstra plussforsikring mot ekstra månedlig beløp

Telia Svitsj bedrift

Telia Svitsj for bedrift byr på mange av de samme godene som Telenor sitt mobilprogram. Her kan bedriftens ansatte bytte mobil etter et år, og forsikring for skjerm er inkludert i prisen. Om mobilen sendes inn til reparasjon, kan man låne en mobil i mellomtiden.

Dette mobilprogrammet er skreddersydd for å gi bedriften forutsigbare kostnader og oversiktlig administrasjon.

Fordeler med og uten binding

Veldig mange operatører har bindingstid på bedriftsabonnementene sine. Bindingstiden definerer hvor lenge kontrakten varer.

Selv om bindingstid kan være irriterende (siden det ofte er lite gunstig å tegne noen avtale med en ny operatør før avtaleperioden er utløpt), kan den ha sine fordeler. Prisen blir nemlig ofte rabattert ved binding, noe som kan sikre deg en gunstig avtale.

Om bedriften din finner et mobilabonnement som oppfyller alle krav til en gunstig pris, kan bindingstiden i mange tilfeller rettferdiggjøres.

Finn det beste bedriftsabonnementet for selskapet ditt på 1, 2, 3

Når bedriften skal kjøpe inn mobiltelefon eller annet utstyr til ansatte, er valg av operatør en av de viktigste faktorene. Hos de fleste mobiloperatører med bedriftsabonnementer kan du finne mobiler, rutere og annet utstyr av høy kvalitet.

Dekning, vilkår for priser, betalingsmuligheter og forsikring kan imidlertid variere stort fra operatør til operatør. Av den grunn bør du innhente og sammenligne tilbud fra flere operatører før du inngår en avtale.

Den enkleste måten å sammenligne mobiloperatører på, er ved å bruke vår brukervennlige sammenligningstjeneste. Fyll ut skjemaet, og finn det mest gunstige tilbudet for din bedrift!

IMG_2161 (1)

«Vårt mål er å hjelpe deg og din bedrift med å finne riktig og kostnadsbesparende mobilabonnement»

Har du noen spørsmål?

Vi besvarer gjerne dine spørsmål dersom det er noe du lurer på. 

Følg oss

Kom i gang her! Tar maks 1 min

Spørsmål og svar

Bedriftsabonnement har vanligvis en del en del tilleggstjenester som man ikke finner i vanlige abonnement for privatpersoner. Disse er funksjoner som slik som for eksempel sentralbord og hovednummer, som gjør det mer lettvint for kunder å ringe til bedriften, og som gjør det mulig for bedriften å viderekoble samtalen til rette vedkommende.

Bedriftsabonnement gir bedriften et mer profesjonelt image når kunder ringer til bedriften. De gjør også livet enklere for de ansatte ettersom kommunikasjonen, både internt og eksternt, forenkles.

Noen av de viktige komponentene som inngårt i bedriftsabonnement, foruten selve telefonabonnementet er bedriftsnett-tjenestene som vanligvis blant annet inkluderer sentralbord, mobil app, bedriftskatalog, hovednummer, menyer, telefonkø-systemer, talemeldinger, svargrupper, alternative visningsnummer, rapportering og mer.

Når du bestemmer deg for et bedriftsabonnement bør du ta i betraktning bruksmønsteret til dine ansatte og hvor mye data hver av disse trenger å bruke. En annen viktig ting å vurdere er hvilke funksjonaliteter som inkluderes i bedriftsnettet, hvilke du eventuelt trenger, og hvor mye disse koster. En annen ting å tenke på er hvilke systemer du bruker internt til kalender og lignende dersom du har planer om å integrere dette med bedriftsnettet.

Mange bedriftsnett kan integreres med kalendere og andre funksjoner. For eksempel er det vanlig å synkronisere bedriftsnett med Microsoft Outlook slik at bedriftsnettet automatisk kan oppdateres med tanke på hvem som til enhver tid er lister som tilgjengelig i kalenderen sin.