Bedriftsabonnement mobil med data rollover

Bedriftsabonnement mobil med data rollover

For mange kan forbruk av mobildata være et litt frustrerende tema. Det er naturlig at forbruk av data går litt opp og ned. Samtidig er det vanlig at abonnement kommer med fastsatte begrensninger for hvor mye data man kan bruke. Resultatet er at mange betaler for mer data enn de bruker hver eneste måned.

Denne artikkelen forklarer hvordan du kan unngå å betale for mer data enn du bruker ved hjelp av data rollover. Vi går også inn på hvordan data rollover virker, og når det er gunstig å bruke data rollover.

Mobildata blir stadig viktigere

Det er lenge siden mobiltelefonen bare var en telefon. Selve telefon-funksjonaliteten til mobiltelefonen er i dag for mange blant de minst brukte funksjonalitetene på mobiltelefonen. I dag brukes mobiltelefonen av de fleste i stedet som en slags datamaskin, og selv samtaler gjøres ofte ved hjelp av apper som bruker mobildata i stedet for gjennom vanlige telefonsamtaler.

Så mye mobildata trenger jeg

De fleste abonnement har en fastsatt kvote på hvor mye data du kan bruke. Samtidig kan det variere mye fra måned til måned hvor mye data du trenger. For eksempel vil du trenge mindre data i måneder der du tilbringer mye tid i WiFi på kontoret eller hjemme, og mer data i måneder der du er mye ute og farter.

Det siste du ønsker er å risikere å slippe opp for mobildata når du mest trenger det. Av den grunn er det vanlig at folk bruker mobilabonnement velger et abonnement som har mer data enn de trenger. Uten data rollover risikerer du da at du hver måned betaler for mobildata som du ikke bruker.

Hvor mye data du egentlig trenger hver måned kommer i veldig stor grad an på hva du bruker mobiltelefonen din til, og hvor mye du bruker den. Dersom du for det meste bare bruker telefonen til å ringe og sende SMS kan 1 GB per måned være nok, men de fleste trenger nok mer enn dette.

20-30 GB med mobildata per måned er vanligvis nok for deg som er aktiv på sosiale media og surfer mye på internett, mens de som er mer eller mindre konstant på nett, og som laster ned mye video ofte kan trenge abonnement som lar deg bruke rundt 100 GB.

databruk på mobil

Om data rollover

Det kan være litt opp og ned hvor mye mobildata man trenger hver måned. Dermed ender mange opp med å kjøpe et abonnement med mer mobildata enn det de egentlig trenger for å sikre seg at de ikke slipper opp for mobildata de få gangene forbruket plutselig øker.

Data rollover er en løsning på dette som gjør det mulig å finne en data plan som passer bedre til det faktiske forbruket, slik at du ikke kaster bort ubrukt data som du betaler for. I abonnement med rollover blir data du ikke brukte i inneværende måned lagt til kvoten din for den neste måneden.

Data rollover er en tjeneste som en del abonnement i Norge kommer med som standard, mens andre mobilselskaper selger dette som en tilleggstjeneste. Alle de tre nettverkene i Norge (Telenor, Telia og Ice), og mange av mobilselskapene som leverer tjenester over dem tilbyr data rollover.

Slik bruker du data rollover

Dersom data rollover allerede følger med abonnementet du har vil resterende data som regel automatisk overføres til neste måned uten at du trenger å gjøre noe som helst. Dersom data rollover selges som en ekstra tjeneste vil du måtte aktivere denne tjenesten før du kan nyte godt av den.

Spar penger med justering av abonnement og data rollover

Mange abonnement har i dag allerede data rollover inkludert som en del av tjenesten, men i de tilfellene der dette selges som en tilleggstjeneste kan det være en god ide å vurdere om man bør bestille data rollover som en tilleggstjeneste. Det er nemlig ikke alltid at dette vil lønne seg.

Dersom du alltid har den mengden data du trenger på en månedlig basis vil du ikke komme bedre utav det med ekstra data rollover med mindre du har muligheten til å samtidig justere til et billigere abonnement med mindre data.

Når det gjelder justering av abonnementet er det lett å glemme at man ikke nødvendigvis trenger å justere til en annen av abonnementspakkene til den nåværende leverandøren. De som er åpne for å også endre leverandøren for mobiltelefoni tjenestene kan ofte spare mer penger enn de i utgangspunktet kanskje hadde forventet.

Det å finne ut hvilke abonnement som finnes, og som er relevante for bedriften din kan likevel være tidkrevende. For å spare tid bruker mange bedrifter en sammenligningstjeneste slik som Bedriftsabonnement.no til å finne et bedriftsabonnement med data rollover.

Bruk av en sammenligningstjeneste kan spare bedriften mye tid og arbeid. I tillegg vil mobilselskapene også vite at de ligger i skarp konkurranse med andre for å få deg som kunde, og det er derfor mer sannsynlig at de uten videre om og men kommer med det beste tilbudet de har å tilby.

Tjenestene til Bedriftsabonnement.no koster bedriften din ingenting, og den er også helt uforpliktende. Alt som trengs for å komme i gang er at du fyller ut det enkle skjemaet på nettsiden til Bedriftsabonnement.no.

Innen kort tid vil du motta et utvalg av de beste og mest relevante tilbudene med data rollover, og andre funksjonaliteter som er relevante for bedriften din sine behov. Du kan deretter selv enkelt sammenligne disse relevante tilbudene for å finne ut hvilket tilbud som passer best for bedriften din. Dersom ingen av tilbudene du får faller i smak står du naturligvis også fritt til å ikke velge noen av tilbudene.

Andre tjenester fra Bedriftsabonnement:
Bredbånd og Fiber til bedrift

Vanlige spørsmål

Hva er bedriftsabonnement med data rollover?

Data rollover er en tjeneste som gjør at du unngår å miste mobildata som du allerede betaler for, men kanskje ikke ender opp med å bruke i inneværende måned. Med data rollover vil den delen du ikke har brukt bli overført til neste måned.

Når lønner det seg å bruke bedriftsabonnement med data rollover?

Dersom du allerede har data rollover inkludert i abonnementet ditt vil dette vanligvis gå helt automatisk. I slike tilfeller er det naturligvis ingenting å tape, og alt å vinne på å bruke denne tjenesten. Dersom data rollover tilbys som en tilleggstjeneste bør du først sjekke forbruket ditt for å finne ut om data rollover vil gjøre det mulig for bedriften å benytte seg av et billigere bedriftsabonnement. 

Har abonnementet mitt data rollover?

Abonnement med data rollover er relativt vanlig i dag. Det er gode sjanser for at data rollover allerede er inkludert i bedriftsabonnementet ditt dersom du ikke ser dette markedsført som en tilleggstjeneste.

Hvorfor bruke data rollover?

Data rollover brukes for at brukeren av mobilabonnementet ikke skal miste data som allerede er betalt for dersom kvoten ikke ble brukt i løpet av måneden. Med data rollover blir ubrukt data lagt til kvoten for den neste måneden.

Hvordan aktiverer jeg data rollover?

I abonnement som allerede inkluderer data rollover trenger du som regel ikke å aktivere dette. Data rollover vil da skje skje helt automatisk hver måned. Dersom du må legge til data rollover som en tilleggstjeneste vil mobilselskapet ditt hjelpe deg med å sette dette opp for deg

IMG_2161 (1)

«Vårt mål er å hjelpe deg og din bedrift med å finne riktig og kostnadsbesparende mobilabonnement»

Har du noen spørsmål?

Vi besvarer gjerne dine spørsmål dersom det er noe du lurer på. 

Følg oss

Kom i gang her! Tar maks 1 min

Spørsmål og svar

Bedriftsabonnement har vanligvis en del en del tilleggstjenester som man ikke finner i vanlige abonnement for privatpersoner. Disse er funksjoner som slik som for eksempel sentralbord og hovednummer, som gjør det mer lettvint for kunder å ringe til bedriften, og som gjør det mulig for bedriften å viderekoble samtalen til rette vedkommende.

Bedriftsabonnement gir bedriften et mer profesjonelt image når kunder ringer til bedriften. De gjør også livet enklere for de ansatte ettersom kommunikasjonen, både internt og eksternt, forenkles.

Noen av de viktige komponentene som inngårt i bedriftsabonnement, foruten selve telefonabonnementet er bedriftsnett-tjenestene som vanligvis blant annet inkluderer sentralbord, mobil app, bedriftskatalog, hovednummer, menyer, telefonkø-systemer, talemeldinger, svargrupper, alternative visningsnummer, rapportering og mer.

Når du bestemmer deg for et bedriftsabonnement bør du ta i betraktning bruksmønsteret til dine ansatte og hvor mye data hver av disse trenger å bruke. En annen viktig ting å vurdere er hvilke funksjonaliteter som inkluderes i bedriftsnettet, hvilke du eventuelt trenger, og hvor mye disse koster. En annen ting å tenke på er hvilke systemer du bruker internt til kalender og lignende dersom du har planer om å integrere dette med bedriftsnettet.

Mange bedriftsnett kan integreres med kalendere og andre funksjoner. For eksempel er det vanlig å synkronisere bedriftsnett med Microsoft Outlook slik at bedriftsnettet automatisk kan oppdateres med tanke på hvem som til enhver tid er lister som tilgjengelig i kalenderen sin.

Kom i gang her! Det tar maks 1 min

Før du går...

La oss ringe deg, slik at du får det beste tilbudet fra flere operatører!

Ved å sende skjemaet godtar du at Bedriftsabonnement skal kunne gi meg et personlig tilbud, og at leverandøren behandler mine persondata basert på mine valg