Bedriftsabonnement uten bindingstid

Om bedriftsabonnement uten bindingstid

Når du godtar et abonnement med bindingstid betyr det at du lover mobiloperatøren at du kommer til å kjøpe tjenestene deres over en viss periode. Ofte kreves bindingstid for abonnementer der man får en pakkeløsning som inkluderer en telefon. I Norge er kan bindingstid på bedriftsabonnementer ofte være på 18 eller 24 måneder. Det er denne tiden operatøren har til å få tilbake utlegget for telefonen de betalte på dine vegne.

I de tilfellene der et abonnement har bindingstid vil det som regel være et bruddgebyr som bedriften må betale dersom man ønsker å avslutte abonnementet før den avtalte tiden. Bruddgebyret kan for eksempel være ment for å dekke kostnadene med en telefon som kom med abonnementet, eller for å dekke andre kostnader som operatøren har hatt, slik som for eksempel betaling bruddgebyret fra tidligere operatør på dine vegne, eller utvikling av kommunikasjons-infrastruktur relatert til bedriftsnettet ditt.

Det blir stadig vanligere med bedriftsabonnement uten bindingstid ettersom mange bedrifter foretrekker friheten dette gir både med tanke på at abonnementet lett kan skiftes dersom man skulle bli misfornøyd, og fordi man har kanskje ønsker større frihet til å velge telefoner og utstyr selv.

Det har også i løpet av de siste årene blitt mye lettere å bytte leverandør for bedriftsabonnement. Det er for eksempel lenge siden de dagene da man måtte bytte nummer dersom man flyttet til en ny leverandør. Samtidig blir oppsett av bedriftsabonnement med bedriftsnett og lignende stadig mer kompliserte og sofistikerte, og arbeidet med å sette opp slike tjenester på nytt vil ofte være en bedre grunn til å holde seg til den eksisterende leverandøren enn en avtale og noen måneders bindingstid.

Med eller uten bindingstid – hva lønner seg?

Det kan være litt individuelt om det lønner seg for bedrifter eller ikke å bruke abonnement med bindingstid. Dersom bedriften for eksempel trenger å kjøpe inn telefoner til de ansatte, eller dersom man trenger å sette opp en mer sofistikert kommunikasjonsinfrastruktur i form av et bedriftsnett kan det i mange tilfeller være en god løsning å kjøpe en pakkeløsning der man får gunstige priser på utstyr og service, og binder seg til et abonnement på 12-24 måneder.

Dermed betales kostnaden på utstyret ned over tid, og bedriften slipper å binde opp unødvendig arbeidskapital i mobiltelefonene. Samtidig kan det være liten grunn til å binde seg i en avtale dersom man allerede har det utstyret man trenger, eller dersom man planlegger å kjøpe utstyret andre steder.

Selskaper som tilbyr bedriftsabonnement uten bindingstid

Talkmore

Talkmore er et av de mobilselskapene som er best kjent for å tilby abonnementer uten bindingstid. Blant de selskapene som tilbyr abonnementer uten bindingstid er talkmore et av de selskapene som byr på den mest komplette løsningen for bedrifter. Talkmore leverer tjenestene over Telenor-nettet.

Talkmore sitt tilbud til bedrifter inkluderer nemlig en av markedets mest avanserte bedriftsnett-løsninger med sentralbord, mobil app, Integrasjon med Microsoft Outlook, køtavle, hovednummer, automatisk nummeroppslag fra Gule Sider og mer.

Les mer om bedriftsabonnement fra Talkmore

Chilimobil

Chilimobil er en relativ nykommer i det norske mobilmarkedet, men selskapet har allerede sikret seg en solid markedsandel i personmarkedet, og har nå øynene på bedriftsmarkedet. Bedriftsabonnementene til Chilimobil mangler fortsatt bedriftsnett funksjonalitetene som man finner hos mange av Chilimobil sine konkurrenter. Mangelen av bedriftsnett vil være en en viktig ulempe for mange bedrifter som vurderer dette selskapet.

Les mer om bedriftsabonnement fra Chilimobil

Happybytes

Happybytes er også også et relativt nytt og innovativt mobilselskap som tilbyr bedriftsabonnement uten bindingstid. Happybytes har en egen forretningsmodell uten forskjellige pakker, og der man bare betaler for det man bruker uansett forbruksnivå. Happybytes har enda ikke utviklet bedriftsnett-funksjonaliteter for tjenestene sine, og kan derfor ikke tilby tjenester slik som sentralbord, telefonkø og lignende.

Les mer om bedriftsabonnement fra Happybytes

Release

Release fokuserer på gjenbruk av pent brukte mobiltelefoner i gunstige leiekontrakter kombinert med bedriftsabonnement, men disse har bindingstid. Selskapet tilbyr også bedriftsabonnement uten bindingstid, men da kan man altså ikke nyte godt av de gunstige leieavtalene og den inkluderte servicen. Release tilbyr også bedriftsnett-tjenester til kundene sine.

Les mer om bedriftsabonnement fra Release

Ice

Ice er ett av de større og mer etablerte selskapene som tilbyr bedriftsabonnement uten bindingstid. Ice benytter seg av både sitt eget mobilnett og nettet til Telia for å forsikre at kundene får full dekning overalt der de trenger det. I de områdene der Ice allerede har utviklet sitt eget nett har abonnentene mulighet til å legge til 1000 GB med mobildata for kun 99,- i måneden.

Ice tilbyr et fullstendig tilbud med bedriftsnett som inkluderer hovednummer, svargrupper, køtavle, mobilt sentralbord, intern og ekstern viderekobling og mer.

Les mer om bedriftsabonnement fra Ice

Saga Mobil

Saga Mobil er et nordnorsk mobilselskap som leverer mobiltjenester og vennlig kundestøtte i god nordnorsk stil til konkurransedyktige priser. Tjenestene, som leveres gjennom mobilnettet til Telenor, er uten bindingstid. Saga mobil tilbyr en fullverdige bedriftsnett-tjeneste med mobilt sentralbord, hovednummer, menyer, velkomsthilsener, viderekobling, telefonkø, svargrupper, en rekke integrasjoner og mye mer.

Les mer om bedriftsabonnement fra Saga Mobil

Fordeler med bedriftsabonnement uten bindingstid

Når man velger et abonnement uten bindingstid har mobilselskapet ingen garanti for at du blir værende, og de må strekke seg så langt for å holde kundene fornøyde. Det koster nemlig mye mer å tiltrekke seg nye kunder enn det koster å holde eksisterende kunder fornøyde. Dette bør logisk sett føre til bedre kundestøtte.

For å holde kunder fornøyd og forhindre at kunder flytter over til konkurrenter trenger man naturligvis også konkurransedyktige priser. Konkurransedyktig pris trenger ikke nødvendigvis være den laveste prisen, men kundene må føle at den dealen de får totalt sett er så god at det ikke er verdt trøbbelet med å flytte. Av denne grunn bidrar bedriftsabonnement uten bindingstid til å presse prisene i markedet nedover.

En annen fordel med bedriftsabonnement uten bindingstid er at man naturligvis når som helst kan flytte over til en annen leverandør dersom man for eksempel ikke er fornøyd med servicen, dersom man finner det samme tilbudet til en lavere pris et annet sted, eller dersom man plutselig trenger et produkt eller en tjeneste som den nåværende leverandøren ikke tilbyr.

Ulemper med med bedriftsabonnement uten bindingstid

En av de fine tingene med abonnement med bindingstid er at man ofte kan få slike abonnementer som en pakkeløsning der man både får seg et mobilabonnement og en fin ny mobiltelefon. Dersom man ikke har bindingstid i abonnementet er det små sjanser for at mobilleverandøren våger å risikere å inkludere en dyr mobiltelefon.

Dersom man bestemmer seg for å bytte bedriftsabonnement kan det ofte hende at den nye mobiloperatøren går med på å betale for bruddgebyret hos den gamle telefonoperatøren. Dersom du velger et abonnement som er uten bindingstid er det derimot sjelden eller aldri mulighet for å få en slik deal.

Dersom man allerede har et abonnement uten bindingstid kan det også forekomme såkalt “skjult bindingstid” dersom man for eksempel må betale full pris for hele den måneden man avslutter abonnementet i, uansett når i måneden man avslutter abonnementet. Slik “skjult bindingstid” er det vanskelig å få en ny leverandør til å betale for, og man blir dermed nødt til å vente til måneden er slutt før man flytter, eller ta ekstrakostnaden med å betale for to mobilabonnement på en gang.

Vanlige spørsmål

Hva er et bedriftsabonnement uten bindingstid?

Et abonnement uten bindingstid er et abonnement som du kan avslutte når du skulle ønske det uten at du trenger å betale et bruddgebyr.

Når kan det lønne seg å velge bedriftsabonnement med bindingstid?

Det kan lønne seg å velge bedriftsabonnement med bindingstid dersom bedriften også trenger å kjøpe telefoner, eller eventuelt annen kostbar kommunikasjonsinfrastruktur, og man blir tilbudt en gunstig pakkeløsning. En tilleggsfordel er at abonnement med bindingstid forhindrer at man binder opp unødvendig arbeidskapital i utstyret ettersom det nedbetales over tid.

Når kan det lønne seg å velge et bedriftsabonnement uten bindingstid?

Dersom bedriften ikke trenger å kjøpe inn nye mobiltelefoner eller andre investeringer slik som for eksempel dyrt oppsett av kommunikasjonsinfrastruktur, vil det ofte være en god ide å velge et abonnement uten bindingstid. Abonnement uten bindingstid er mer konkurranseutsatt, og kan derfor ofte være billigere.

Hva er fordelene med et bedriftsabonnement uten bindingstid?

Mobilselskap som ikke har bindingstid arbeider ofte hardere for å gi god kundestøtte og gjøre kundene fornøyde slik at de skal fortsette å bruke tjenestene til selskapet. Uten bindingstid har operatøren også mer press på seg for å gi en konkurransedyktig pris. Det er også naturligvis en fordel i seg selv at man har friheten til å flytte når man selv skulle trenge det eller føle for det.

Hva er ulempene med et bedriftsabonnement uten bindingstid?

Uten bindingstid har man ikke muligheten til å få en pakkeløsning som for eksempel inkluderer rimelige mobiltelefoner. Dersom man vil bytte til et abonnement uten bindingstid er det også like sannsynlig at denne operatøren vil være villig til å betale ut bruddgebyret til den gamle operatøren på bedriftens vegne.

IMG_2161 (1)

“Vårt mål er å hjelpe deg og din bedrift med å finne riktig og kostnadsbesparende mobilabonnement”

Har du noen spørsmål?

Vi besvarer gjerne dine spørsmål dersom det er noe du lurer på. 

Følg oss

Kom i gang her! Tar maks 1 min

Spørsmål og svar

Bedriftsabonnement har vanligvis en del en del tilleggstjenester som man ikke finner i vanlige abonnement for privatpersoner. Disse er funksjoner som slik som for eksempel sentralbord og hovednummer, som gjør det mer lettvint for kunder å ringe til bedriften, og som gjør det mulig for bedriften å viderekoble samtalen til rette vedkommende.

Bedriftsabonnement gir bedriften et mer profesjonelt image når kunder ringer til bedriften. De gjør også livet enklere for de ansatte ettersom kommunikasjonen, både internt og eksternt, forenkles.

Noen av de viktige komponentene som inngårt i bedriftsabonnement, foruten selve telefonabonnementet er bedriftsnett-tjenestene som vanligvis blant annet inkluderer sentralbord, mobil app, bedriftskatalog, hovednummer, menyer, telefonkø-systemer, talemeldinger, svargrupper, alternative visningsnummer, rapportering og mer.

Når du bestemmer deg for et bedriftsabonnement bør du ta i betraktning bruksmønsteret til dine ansatte og hvor mye data hver av disse trenger å bruke. En annen viktig ting å vurdere er hvilke funksjonaliteter som inkluderes i bedriftsnettet, hvilke du eventuelt trenger, og hvor mye disse koster. En annen ting å tenke på er hvilke systemer du bruker internt til kalender og lignende dersom du har planer om å integrere dette med bedriftsnettet.

Mange bedriftsnett kan integreres med kalendere og andre funksjoner. For eksempel er det vanlig å synkronisere bedriftsnett med Microsoft Outlook slik at bedriftsnettet automatisk kan oppdateres med tanke på hvem som til enhver tid er lister som tilgjengelig i kalenderen sin.