Bedriftsabonnement til mobil

Mange bedrifter benytter i dag mobilen som arbeidsverktøy, enten det er snakk om Teams-møter, e-postkorrespondanse eller digital markedsføring. Derfor er det en fordel å ha et velfungerende og pålitelig bedriftsabonnement til mobil som dekker selskapets behov.

Et bedriftsabonnement til mobil kan tilpasses bedriftens behov og bruksmønster, enten det er snakk om datamengde, taletid eller andre faktorer. Her forklarer vi deg alt du trenger å vite om bedriftsabonnement til mobil!

Først og fremst: Hva er et bedriftsabonnement?

Et bedriftsabonnent kan beskrives som en abonnementsløsning for internett- og mobiltjenester, som er laget spesifikt for bedrifter. Abonnementene vil i stor grad minne om de man bruker privat, med egne vilkår for både tale, SMS, MMS, data og lignende.

Det finnes bedriftsabonnement til mobil som er tilpasset store selskaper og konserner med høyt forbruk. Det tilbys imidlertid også mange gunstige løsninger for små og mellomstore bedrifter (SMB-markedet).

Hvordan velge riktig bedriftsabonnement til mobil?

Når du skal velge bedriftsabonnement til mobil, er det ikke bare dekning og hastighet som er viktig å ta hensyn til. La oss se nærmere på noen av faktorene bedriften din bør vurdere!

Datamengde – velg riktig datapakke tilpasset bedriftens forbruk

Dersom bedriften din ønsker tilgang på mobilt bredbånd – for eksempel når ansatte er utenfor kontoret eller på reise – er det viktig å tenke over datamengde. Ulike abonnementer leveres nemlig med ulike datapakker.

For noen bedrifter kan det være tilstrekkelig med 2 GB eller 10 GB per måned. Andre har behov for store datapakker, for eksempel på 30 GB eller 50 GB månedlig. Hvor mye data man trenger, avhenger i stor grad av bruksmønster og type internettbruk.

Er det først og fremst snakk om å sende e-poster (uten plasskrevende filer), er databehovet kanskje ikke så stort. Har bedriftens ansatte hyppige Teams-møter eller laster opp bilder og videoer på bedriftens sosiale medier, kan det være gunstig med større datapakker.

Fri data

Noen bedrifter har et databehov som er større enn hva de ulike datapakkene dekker. I slike tilfeller kan det være gunstig å velge et bedriftsabonnement til mobil med fri data inkludert.

Fri data innebærer vanligvis at man får tilgang på 100 GB (+/-) med normal/god hastighet. Om man bruker mer enn dette, kan man oppleve at hastigheten reduseres noe.

Data rollover

Mange mobilselskaper som tilbyr bedriftsabonnement til mobil, opererer med såkalt «data rollover». Dette betyr kort og godt at ubrukt mobildata blir overført til neste måneds datapott. Veldig praktisk om bedriften bruker mer data enkelte måneder, enn andre!

Fri tale, MMS og SMS

Det er ikke uvanlig at bedrifter gjennomfører mange telefonsamtaler eller sender ut store mengder SMS/MMS i løpet av en arbeidsdag. Da er det gunstig å velge et bedriftsabonnement til mobil med fri tale, SMS og MMS.

Uten begrensinger for antall taleminutter eller MMS/SMS-er, slipper bedriften å bekymre seg for ekstra kostnader relatert til telefonsamtaler og meldinger.

Datakort

Enkelte bedriftsabonnement for mobil leveres med eget datakort, noe som er praktisk om man har behov for å ringe, bruke data eller sende SMS utenfor kontoret.

Et datakort kan beskrives som et ekstra SIM-kort som gjør det mulig å bruke av den inkluderte mobildataen fra en annen enhet. Det kan for eksempel være snakk om en ruter, PC eller et nettbrett.

Priser i utlandet

For bedrifter med mye reisevirksomhet, er det også lurt å ta hensyn til bedriftsabonnementets vilkår og priser ved bruk i utlandet.

Mange av dagens bedriftsabonnementer til mobil har fri bruk i EØS og EU, noe som betyr at prisene er de samme her som hjemme i Norge.

Sikkerhet

Bedrifter bør også velge et bedriftsabonnement som er sikkert, slik at de ansatte kan bruke nettet uten bekymringer for virusangrep, malware eller lignende.

Mange abonnementer til bedrifter leveres heldigvis med sikkert nett, der farlige nettsider sperres.

Tilpasset bedriftsabonnement til mobil

Det er mange mobilselskaper som tilbyr skreddersydde bedriftsabonnementer for bedrifter som ikke finner et eksisterende abonnement som oppfyller alle behov.

På den måten kan bedriften din få et bedriftsabonnement til mobil som er tilpasset spesifikke behov til for eksempel datamengde, priser i utlandet og lignende.

Øvrige telefonitjenester til bedriften din

Foruten bedriftsabonnement til mobil, er det mange bedrifter som har behov for øvrige internett- og telefonitjenester. Her er noen eksempler:

Motta uforpliktende tilbud på bedriftsabonnement til mobil

Det finnes mange leverandører av bredbåndsløsninger og bedriftsabonnement til mobil. For å sikre et best mulig tilbud til bedriften din, kan det være gunstig å hente inn tilbud fra flere av operatørene.

Fremfor å kontakte de ulike mobil- og nettselskapene individuelt, kan det være mer praktisk og tidsbesparende å bruke en tilbudstjeneste som bedriftsabonnement.no.

Ved å fylle ut skjemaet vårt, kan du motta gratis og uforpliktende tilbud på bedriftsabonnement fra forskjellige selskaper. Velg det tilbudet som passer bedriften best!

Leverandører som tilbyr bedriftsabonnement til mobil:

IMG_2161 (1)

«Vårt mål er å hjelpe deg og din bedrift med å finne riktig og kostnadsbesparende mobilabonnement»

Har du noen spørsmål?

Vi besvarer gjerne dine spørsmål dersom det er noe du lurer på. 

Følg oss

Kom i gang her! Tar maks 1 min

Spørsmål og svar

Bedriftsabonnement har vanligvis en del en del tilleggstjenester som man ikke finner i vanlige abonnement for privatpersoner. Disse er funksjoner som slik som for eksempel sentralbord og hovednummer, som gjør det mer lettvint for kunder å ringe til bedriften, og som gjør det mulig for bedriften å viderekoble samtalen til rette vedkommende.

Bedriftsabonnement gir bedriften et mer profesjonelt image når kunder ringer til bedriften. De gjør også livet enklere for de ansatte ettersom kommunikasjonen, både internt og eksternt, forenkles.

Noen av de viktige komponentene som inngårt i bedriftsabonnement, foruten selve telefonabonnementet er bedriftsnett-tjenestene som vanligvis blant annet inkluderer sentralbord, mobil app, bedriftskatalog, hovednummer, menyer, telefonkø-systemer, talemeldinger, svargrupper, alternative visningsnummer, rapportering og mer.

Når du bestemmer deg for et bedriftsabonnement bør du ta i betraktning bruksmønsteret til dine ansatte og hvor mye data hver av disse trenger å bruke. En annen viktig ting å vurdere er hvilke funksjonaliteter som inkluderes i bedriftsnettet, hvilke du eventuelt trenger, og hvor mye disse koster. En annen ting å tenke på er hvilke systemer du bruker internt til kalender og lignende dersom du har planer om å integrere dette med bedriftsnettet.

Mange bedriftsnett kan integreres med kalendere og andre funksjoner. For eksempel er det vanlig å synkronisere bedriftsnett med Microsoft Outlook slik at bedriftsnettet automatisk kan oppdateres med tanke på hvem som til enhver tid er lister som tilgjengelig i kalenderen sin.