dekning mobiltelefoni

Dekningskart for bedriftsabonnement i Norge

Bedriftsabonnement er lite verdt dersom de ansatte ikke har dekning. Norge ligger langt fremme i verdenssammenheng når det gjelder mobildekning, men selv få i Norge i dag opplever problemer med mobildekning kan det likevel være et problem i visse områder for eksempel på grunn av vanskelig terreng.  

I denne artikkelen går vi inn på de mobilnettene som finnes i Norge, og hvordan du kan sjekke, både gjennom mobiloperatørene sine egne dekningskart og gjennom andre mer objektive tjenester, hvor godt nettet er der du trenger det. 

Arealdekning og befolkningsdekning

Den norske geografien, med mange fjell, daler og fjorder gjør det til en utfordring å oppnå full mobildekning. I tillegg er Norge et stort land med en relativt liten befolkning. Dette betyr at det slett ikke er alle steder i landet der det lønner seg å bygge ut mobilnett, rett og slett fordi for få mennesker bor eller ferdes der. Dette kan for eksempel være tilfelle en del steder på fjellet. 

Av denne grunn måles mobildekning i både befolkningsdekning og flatedekning. Befolkningsdekning betyr hvor stor del av befolkningen som har tilgang til mobildekning. Både Telenor har i dag en befolkningsdekning som ligger vel over 99%, mens arealdekningen til Telenor ligger på 85%. Befolkningsdekningen til Telia er noenlunde den samme som Telenor, mens Ice foreløpig ligger litt etter med en befolkningsdekning på over 94%.

Mobilnett og mobiloperatører i Norge – hvordan sjekke dekningen?

Når du kjøper bedriftsabonnement fra en mobiloperatør som for eksempel bruker Telenor sitt nett for å levere tjenestene sine betyr dette at du får den samme dekningen som det kundene til Telenor får. Det finnes naturligvis forskjeller mellom mobiloperatørene, men forskjellene mellom de ulike operatørene ligger ikke i dekningen du får. Forskjellene ligger i pris, service, forskjeller mellom abonnementspakker, tilleggstjenester og lignende.  

I Norge har stortinget vedtatt at man må ha minst tre mobilnett for å sikre nok konkurranse i markedet. Disse nettverkene er i dag Telenor, Telia og Ice. Disse tre nettverkene benyttes i dag av en rekke forskjellige mobiloperatører. Les videre for å finne ut mer om disse tre mobilnettverkene.

Telenor

Telenor regnes for å være det mobilnettet i Norge som har best dekning best dekning generelt i Norge. Med dekningskartet til Telenor kan du sjekke hvordan nettverket til telenor er i de områdene der du trenger det. 

Telenor er i dag også det nettverket som brukes av flest mobiloperatører. Mobiloperatører som tilbyr bedriftsabonnement over mobilnettet til Telenor inkluderer Telenor, Release, Talkmore, Nortel, Saga Mobil, Happybytes og Unifon

Telia

Det nest største mobilnettet i Norge driftes av Telia. Dette nettverket har omtrent like god dekning som Telenor-nettet de fleste steder i landet. Du kan sjekke dekningskartet til Telia for å finne ut hvor god dekning Telia-nettverket har i de områdene du bruker mobilnettet. 

Telia-nettet brukes av mobiloperatører som tilbyr bedriftsabonnement. Disse inkluderer Telia, Phonero, Chilimobil og  Ice.

Ice 

Ice er det nyeste mobilnettet i Norge, og er fortsatt under utvikling. Fordelen med dette er at Ice har et veldig moderne nettverk med god støtte for 5G. Samtidig er dette mobilnettet ikke like godt utbygget som konkurrentene. Av denne grunn gir Ice kundene sine tilgang til både Ice sitt eget mobilnett og til Nettet til Telia, og kan derfor tilby minst like god dekning som mobiloperatører som kun benytter seg av Telia sitt mobilnett. 

Med dekningskartet til Ice kan du finne ut hvordan mobilnettet til Ice ligger an i ditt område. Husk at dekningen til Telia sitt mobilnett også er relevant for Ice-kunder. Nettverket til Ice brukes foreløpig bare av Ice sine egne abonnenter.

Ulike standarder på mobiloperatørene sine dekningskart

Det er ikke alltid at den informasjonen du får fra dekningskartene til mobiloperatørene gir et rett bilde av den faktiske situasjonen i det aktuelle området. Dette kan for eksempel ha å gjøre med antallet brukere som benytter en enkelt sender, eller ting i terrenget som blokkerer signalene. For å få et litt mer objektivt bilde av hvordan dekningen er i området ditt kan du derfor også sjekke “Finn nærmeste sender” som er en tjeneste fra NKOM, og den mobile appen til OpenSignal. Du finner ut mer om disse tjenestene under.  

Finn nærmeste sender med NKOM

I tillegg til dekningskartene til de individuelle mobilnettverkene over har også Norges Nasjonale Kommunikasjonsmyndighet (NKOM) utviklet en egen tjeneste som gjør det mulig å finne ut hvilken sender som er nærmest der du bor eller arbeider. Tjenesten som heter “Finn Senderen” lar deg skrive inn en adresse for å se den nærmeste senderen. Du kan også filtrere for operatør, og type teknologi, slik som for eksempel 4G eller 5G. 

Open Signal

En sender i nærheten trenger ikke nødvendigvis bety at du som bruker opplever god dekning. Brukeropplevelsen din kan også blant annet påvirkes av hvor mange brukere som er tilkoblet til en spesifikk sender. OpenSignal-appen er en løsning som tar høyde for dette. OpenSignal er et prosjekt som henter inn data fra alle brukerne som har installert appen for å kartlegge den faktiske brukeropplevelsen disse opplever der de ferdes.  

5G Dekning

En ting som er verdt å huske på er at det finnes flere ulike nivåer av dekning. Det at du kan sende en SMS eller ringe betyr ikke nødvendigvis at du har en god datatilkobling. Dekningskartene over gir deg muligheten til å sjekke om området ditt allerede er utviklet for 5G, eller om det fortsatt er begrenset til 4G, 3G eller lavere.

Når det gjelder 5G så har Telenor allerede åpnet 5G nettet mange steder i Norge, og bygger videre i høyt tempo. Her finner du utbyggingsplanene for 5G nettet til Telenor. Telia er også i full gang med 5G nettet sitt, og planlegger å ha et landsdekkende 5G nett allerede i 2023. Ice har det nyeste mobilnettet, og det er også klargjort for hurtig oppgradering til 5G i fremtiden. På sidene til Ice kan du følge med på utviklingen.

Dekning og valg av bedriftsabonnement

For de fleste bedrifter er dekning ikke et problem i Norge, men dersom bedriften befinner seg langt fra større befolkningssentra kan det være en god ide å likevel sjekke dette. Husk at enten du benytter deg av mobilnettverkene til Telenor eller Telia så vil du likevel ha flere mobiloperatører å velge mellom. 

Den enkleste måten å finne et bedriftsabonnement som passer for bedriften din vil ofte være å benytte seg av en sammenligningstjeneste slik som for eksempel bedriftsabonnement.no. Dette er et gratis og 100% uforpliktende som allerede har gjort livet lettere for mange bedrifter som har stridd med valgets kvaler.  

IMG_2161 (1)

«Vårt mål er å hjelpe deg og din bedrift med å finne riktig og kostnadsbesparende mobilabonnement»

Har du noen spørsmål?

Vi besvarer gjerne dine spørsmål dersom det er noe du lurer på. 

Følg oss

Kom i gang her! Tar maks 1 min

Spørsmål og svar

Bedriftsabonnement har vanligvis en del en del tilleggstjenester som man ikke finner i vanlige abonnement for privatpersoner. Disse er funksjoner som slik som for eksempel sentralbord og hovednummer, som gjør det mer lettvint for kunder å ringe til bedriften, og som gjør det mulig for bedriften å viderekoble samtalen til rette vedkommende.

Bedriftsabonnement gir bedriften et mer profesjonelt image når kunder ringer til bedriften. De gjør også livet enklere for de ansatte ettersom kommunikasjonen, både internt og eksternt, forenkles.

Noen av de viktige komponentene som inngårt i bedriftsabonnement, foruten selve telefonabonnementet er bedriftsnett-tjenestene som vanligvis blant annet inkluderer sentralbord, mobil app, bedriftskatalog, hovednummer, menyer, telefonkø-systemer, talemeldinger, svargrupper, alternative visningsnummer, rapportering og mer.

Når du bestemmer deg for et bedriftsabonnement bør du ta i betraktning bruksmønsteret til dine ansatte og hvor mye data hver av disse trenger å bruke. En annen viktig ting å vurdere er hvilke funksjonaliteter som inkluderes i bedriftsnettet, hvilke du eventuelt trenger, og hvor mye disse koster. En annen ting å tenke på er hvilke systemer du bruker internt til kalender og lignende dersom du har planer om å integrere dette med bedriftsnettet.

Mange bedriftsnett kan integreres med kalendere og andre funksjoner. For eksempel er det vanlig å synkronisere bedriftsnett med Microsoft Outlook slik at bedriftsnettet automatisk kan oppdateres med tanke på hvem som til enhver tid er lister som tilgjengelig i kalenderen sin.